Skola driftu
Drift (niekedy aj drifting) je špecifické odvetvie automobilového športu, v ktorom ide o riadený pretáčavý šmyk. Najskôr sa jazdil v japonských horách, neskôr si získal fanúšikov a začali sa konať nelegálne preteky. V dnešnej dobe je drift veľmi populárny a legálny. Jazdí sa mnoho svetových pretekov.
Auto vhodné na drift by mal mať točivý motor, zadný náhon a samosvorný diferenciál. Čo sa týka značiek, často sa driftuje s rôznymi typmi áut BMW, Nissan Silvia (S12, S13, S14 a S15) a Nissan Skyline (R32, R33, R34), Mazda RX-7, Toyota AE86, Toyota Supra a pod.
Národné športové predpisy pre drift 2011
Úvodné ustanovenia
Národné športové predpisy obsahujú základné pravidlá pre usporiadanie a hodnotenie driftu. Sú záväzné pre všetkých účastníkov, organizátorov a činovníkov pri všetkých driftoch v Slovenskej republike. Organizátor k ním vypracuje zvláštne ustanovenia (ZU) a k ich doplneniu môže vydať číslované a datované vykonávacie nariadenia (VN). ZU a VN doplňujú tieto všeobecné predpisy.
1. ZÁKLADNÉ POJMY
1.1 Rozprava
Stretnutie jazdcov s organizátormi a rozhodcami, kde sa jazdcom predstaví trať, jej bodové ohodnotenie a spôsob hodnotenia a zodpovedajú sa prípadne pripomienky jazdcov.
1.2 Kvalifikácia
Samostatná jazda jazdcov po trati za účelom získania čo najväčšieho počtu bodov od rozhodcov. Výsledky kvalifikácie určia postupujúcich do tandemových súbojov.
1.3 Pavúk
Po skončení kvalifikácie sa jazdci na 1.-16. mieste zoradia do pavúka a pretek pokračuje tandemovými súbojmi, viď Príloha 1.
1.4 Clip-point
Označené miesto na trati, ktoré vyznačuje ideálnu stopu prejazdu traťou, najčastejšie v zákrute, okolo ktorého by mal jazdec prejst čo najbližšie, v prípade prejazdu vozidlom (akoľkoľvek časťou) vo vzdialenosti do 1 metra, získa jazdec 10 bodov, za predpokladu, ak celý úsek trate prejde driftom.
1.5 Nájazdová rýchlosť
Rýchlosť, ktorou jazdec vojde do prvej zákruty, je veľmi dôležitá pri hodnotení, bude meraná laserovým radarom a hlásená vysielačkou porote, ktorá ju bude brať do úvahy pri bodovom hodnotení.
1.6 Stopa
Jazdec by sa mal pohybovať v ideálnej stope, ktorej opustenie alebo očividné odchýlenie sa od nej znamená strhnutie bodov v danom kole. Ideálna stopa je vyznačená vnútornými a vonkajšími clip pointmi. Predok auta by mal byť čo najbližšie k vnútornému bodu, zadná časť čo najbližšie k vonkajšiemu, a pri tom čo najlepšie zvládnuť zmenu zaťaženia v danej zóne.
1.7 Rýchlosť
Konštantná rýchlosť by mala byť dodržaná počas celého driftu.
1.8 Uhol
Uhol vychýlenia auta by mal byť konštantný počas celej danej bodovanej sekcie. Veľmi dôležitá je prvá zákruta a uhol auta v nej. Čím väčší uhol, tým lepšie ohodnotenie.
1.9 Defilé
Slávnostné predstavenie posádok, zvyčajne formou prejazdu traťou po kvalifikácii.
1.10 Tandemový súboj /Súboj/
Vzájomné porovnanie dvoch vozidiel na trati, pričom lepší s dvojice sa stane víťazom súboja a postupuje do ďalšieho kola. O výsledku súboja rozhodujú rozhodcovia.
1.11 Sekcia
Ohraničenie hodnotiaceho úseku, za ktorý môže jazdec získať body v prípade prejazdu driftom počas celej sekcie. Zvyčajne sa pod sekciou rozumie zákruta, resp. je to úsek od jedného preklopenia po druhé.
1.12 Vlastné vozidlo
Vozidlo, s ktorým sa jazdec prihlási a uvedie ho na prvom mieste pri preberaní, jazdec môže mať na podujatí len jedno vlastné vozidlo.
2. ORGANIZÁCIA
2.1 Definícia: Drift ako taký je jazda riadeným šmykom, výlučne s automobilom so zadným náhonom. Za trvalého pretáčania kolies hnanej nápravy je zadná časť automobilu vychýlená zo smeru jazdy a túto odchýlku ovplyvňuje vodič buď plynovým pedálom (pridávaním alebo uberaním môže dosiahnut väčší alebo menší uhol vychýlenia, pričom volant je neustále "v kontre") alebo čiastočne pribrzďovaním ručnou brzdou (slúži najmä na vyvolanie šmyku vo vysokej rýchlosti) tak, aby nedošlo k pretočeniu alebo zrovnaniu vozidla do priameho smeru.
2.2 Drifting sa riadi FIA MŠP, národnými športovými predpismi, všeobecnými predpismi pre drift a príslušnými zvláštnymi ustanoveniami schválenými SAMŠ.
3. TRAŤ
3.1 Charakteristika
Dĺžka: minimálne 300 m.
Šírka: minimálna 8 m
Povrch: spevnený (asfalt, betón atď.)
Zákruty: minimálne 3
Clip-pointy: minimálne 3
Značenie: Trať je značené kuželmi, alebo súvislou bielou čiarou
4. ÚČASŤ NA PRETEKOCH
4.1 Podmienky účasti na drifte, prípustné vozidlá a vypísané klasifikácie sú uvedené v Ročenke SAMŠ 2011.
4.2 Pre disciplínu drift licencia jazdca nahrádza licenciu súťažiaceho.
4.3 Je dovolená účasť dvoch jazdcov na jednom vozidle, v prípade ich vzájomného súboja sa jazdci dohodnú na postupujúcom, ináč postúpi jazdec s lepším výsledkom v kvalifikácii. Toto vozidlo sa pre oboch chápe ako vlastné vozidlo.
4.4 Jazdci, ktorí sa podujatia zúčastňujú s dennou licenciou, resp. jazdci s celoročnou, ktorí štartovali na menej ako 2 podujatiach /išli kvalifikáciu/, musia v priebehu tréningu presvedčiť, že sú schopný ovladáť vozidlo v drifte /rozhodujú rozhodcovia/, inač nebude jazdec pripustený do kvalifikácie.
4.5 Počas podujatia je prísne zakázane používanie alkoholických nápojov a omamných látok. Zistenie požitia bude viesť k výlučeniu jazdca a môže viesť k ďalšiemu disciplinárnemu konaniu. Vylúčený jazdec stráca prípadne body za víťazstvo v kvalifikácii, v tomto prípade body za kvalifikáciu nezískanikto.
5. PRIHLÁŠKY
5.1 Každý, kto sa chce zúčastniť driftu, musí do termínu uzávierky prihlášok doručiť organizátorovi prihlášku; zaplatiť prihlasovací vklad a v prípade jazdcov bez celoročnej licencie aj poplatok za dennú licenciu.
5.2 Podpísaním prihlášky sa jazdec bez výhrad podrobuje športovej právomoci vyplývajúcej z FIA MŠP, národného športového poriadku, týchto predpisov a zvláštnych ustanovení.
6. PRIHLASOVACIE VKLADY A POISTENIE
6.1 Prihlasovacie vklady môžu byť:
6.1.1 vklad s voliteľnou reklamou organizátora (reklama a spôsob jej umiestnenie musí byť uvedený v ZU)
6.1.2 vklad bez tejto reklamy organizátora
6.2 Pretekári, ktorí nezaplatia predpísaný vklad, nemôžu byť na podujatie prijatí.
6.3 Účastníci driftu sú poistení voči škodám spôsobeným tretím osobám spoločnou poistkou SAMŠ.
7. ADMINISTRATÍVNE A TECHNICKÉ PREBERANIE
7.1 Pri administratívnom preberaní sa uskutoční kontrola licencii (jazdci s celoročnou licenciou), vodičských preukazov pretekárov (jazdci s dennou licenciou).
7.2 Každý pretekár, ktorý sa chce zúčastniť driftu, sa musí dostaviť aj s vozidlom k technickému preberaniu v čase určenom v ZU.
7.3 Keď sa pri technickom preberaní zistí, že vozidlo nevyhovuje, športoví komisári stanovia termín pre uvedenie vozidla do zodpovedajúceho stavu.
7.4 Ak vozidlo nebude uvedené do zodpovedajúceho stavu, nebude mu povolený štart.
7.5 Technické preberanie vykonávané pred štartom má všeobecný charakter (kontrola značky a typu vozidla, kontrola bezpečnostných prvkov a pod).
7.6 Je dovolené, aby pri preberaní (uviesť pri administrátívnom aj technickom) jazdec uviedol náhradné vozidlo, ktoré musí byť prebraté, ktoré za splnenia čl. 7.7, 7.8 a 7.9 môže použiť namiesto svojho a dokončiť na ňom podujatie, v prípade, že nebude náhradné vozidlo nahlásené do skončenia preberania, nie je možné ho v prípade potreby použiť.
7.7 Náhradné vozidlo za vlastné môže jazdec použiť v týchto prípadoch:
- kedykoľvek pred začatím tandemových súbojov
- po skončení tandemového súboja, teda po postupe do ďalšieho kola,
- zámena po odštartovaní
zahrievacej jazdy súboja až do rozhodnutia súboja nie je možná.
Zámena je prípustná iba v prípade poškodenia vozidla, ktoré vedie k nepojazdnosti, resp. k zníženiu bezpečnosti alebo v prípade technickej závady. Každá takáto zámena musí byť so súhlasom technického aj športového komisára.
7.8 Ak jazdec použije náhradné vozidlo, už musí na ňom dojazdiť celé podujatie, nemôže už pokračovať na vlastnom.
7.9 V prípade, že sa v tandemovom súboji majú stretnúť jazdci, ktorí v tej chvíli využívajú to isté vozidlo, jeden ako vlastné, druhý ako náhradné, automatický postupuje jazdec s vlastným vozidlom. V prípade, že vozidlo majú obaja ako náhradné, postupuje lepšie umiestnený jazdec v kvalifikácii.
8. ŠTARTOVÉ ČÍSLA A REKLAMA
8.1 Každý pretekár obdrží od organizátora štartovné čísla, ktoré je povinný umiestniť na súťažnom vozidle podľa ZU, takisto aj povinnú reklamu, ak existuje.
9. TRÉNING
Organizátor je do programu driftu povinný zaradiť tréning v celkovej dlžke minimálne 3 hodiny, tréningy môžu byť radené do blokov, pričom počas tréningov musia byť rozmiestnené všetky clip-pointy a trening musí byť po rozprave pred kvalifikáciou. Tréningy môžu prebiehať buď ako samostatné jazdy, tandemy alebo aj s viacerými vozidlami naraz na trati, pričom musí byť zabezpečená bezpečnosť jazdcov, divákov aj traťových komisárov. Jazdci sa na tréning radia postupne, aby mal každý rovnakú
možnosť tréningu, štart do jazdy je na pokyn štartéra.
9.1 Drift-Taxi
Počas tréningov je dovolené viesť vo vozidle spolujazdca za podmienky, že je vozidlo vybavené bezpečnostným rámom v súlade s technickými predpismi pre drifting. Všetky ďalšie podmienky a organizácia musia byť uvedené v ZU podujatia.
10. KVALIFIKÁCIA
10.1 Priebeh kvalifikácie
Jazdci do kvalifikácie nastupujú podľa štartovej listiny, ktorá je v poradí pridelených štartových čísel. Počas kvalifikácie musí byť vo vozidle len jazdec. Každý jazdec postupne absolvuje jednu zahrievaciu (nepovinná, organizátor ju nemusí zaradiť) a potom maximálne tri ostré jazdy, pričom každá ostrá jazda je samostatne hodnotená.
10.2 Spôsob hodnotenia
10.2.1 Výsledok v jazde
Každú jazdu hodnotia delegovaní rozhodcovia samostatne, priemerný počet bodov udelený rozhodcami je výsledkom jazdca v jazde. Doporučuje sa, aby správny prejazd clip-pointmi signalizovali rozhodcovia faktu, ktorých dodá organizátor. Všetky prvky a ich ohodnotenie, ktoré sa budú hodnotiť a maximálny počet možných ziskaných bodov za ne, musí byť jazdcom oznámený najneskôr na rozprave pred tréningami.
10.2.2 Samotné bodovanie
Jazdec musí prejsť celú sekciu driftom, aby získal základné body za prejdenie sekcie driftom, môže však získať extra body za tesný prejazd okolo clip-pointov. Aby jazdec získal maximálne osobné ohodnotenie, mal by sa sústrediť na rýchlosť, preklápanie – spájanie driftov, uhly, dym a agresivitu.
10.2.3 Hodnotené prvky
Nastrelová (Prvá) zákruta - pred prvou zákrutou by mal jazdec zahájiť drift čo najskôr, aby získal body za skorý nástrel do prvej zákruty. Nástrelová zákruta má definovaný bod, ak je vozidlo pred ním vychýlene a ide driftom získa jazdec 10 bodov, v prípade ak celú sekciu prejde driftom.
Sekcia - za každú sekciu prejdenú driftom získava jazdec body (zvyčajne 5 alebo 10). Jazdec by sa mal udržať v ideálnej stope a maximálne sa približovať k vytýčeným clip pointom.
Clip-point - počet clip pointov je definovaný charakterom trate (minimálne 3), za clip-point je možné získať 10 bodov iba v prípade, ak sa k nemu jazdec v drifte priblíži na menej ako cca. 1 meter a prejde celú túto sekciu driftom.
Celkový dojem - subjektívne hodnotenie rozhodcom, kde sa zohľadňuje stopa, rýchlosť počas celej trate, dym, spájanie driftov, ... Jazdec môže získať maximálne 15 bodov.
Uhol – Jazdec by mal prejsť celú trať s rovnakými uhlami, čím väčšie uhly, tým lepsie ohodnotenie. Jazdec môže získať maximálne 10 bodov
Nástrelová rýchlosť – hodnotenie nájazdovej rýchlosti do prvej zákruty, ktorá bude meraná laserovým radarom, jazdec môže získať maximálne 5 bodov.
10.3 Strata bodov
Jazdec stráca body:
-ak sa dostane do nedotáčavého šmyku
-ak vyjde z trate aspoň dvoma kolesami (v našom prípade zrazí kužele)
Jazdec nezískava žiadne body z kvalifikačnej jazdy:
-ak sa pretočí
-ak zastaví, aby sa nepretočil
- v prípade nedokončenia jazdy
10.4 Výsledky kvalifikácie
Výsledný bodový zisk jazdca za kvalifikaciu je jeho najvyššie bodové ohodnotenie z jednotlivých kvalifikačných jázd. Prvých 16 jazdcov podľa získaných bodov v kvalifikácii postupuje do tandemových súbojov, tandemové súboje budú prebiehať podľa pavúka, viď Príloha 1. V prípade, ak jazdci majú rovnaký počet bodov za najlepšiu jazdu, o ich poradí rozhoduje druhá
najlepšia jazda, resp. tretia
11. TANDEMOVÉ SÚBOJE
Pri hodnotení tandemových súbojov sa berú do úvahy čl. 4.3 a 7.9 týchto NŠP pre drifting.
11.1 Tandemový súboj
Priamy súboj dvoch jazdcov na trati. Prvý jazdec sa musí snažiť prejsť trať v čo najväčšej rýchlosti a v čo najväčších uhloch (nemusí voliť ideálnu stopu vytýčenú clip-pointmi), pričom druhý jazdec musí kopírovať jazdu prvého (môže dávať väčšie uhly) a vyvíjať na neho tlak, nemal by kopírovať chyby (pretočenie, opustenie trate, zrovnanie počas driftu). V prípade, že druhý jazdec nebezpečne tlačí na prvého za cenu výrazne menšieho uhla driftu, nekopírovania stopy prvého, či zvalenia kužeľov, nie je mu tento tlak uznaný a súboj prehráva, navyše môže byť napomenutý rozhodcami za nebezpečnú jazdu. Druhý jazdec je povinný pri prehode uvoľniť tlak na protivníka a umožniť mu tento manéver. Následne po prehode môže znova agresívne tlačiť na súpera po ďalší prehod. Ak toto druhý jazdec prvému neumožní, nemôže druhý vyhrať danú jazdu. Počas tandemových súbojoch musí byť vo vozidle len jazdec.
11.2 Priebeh
Súboj pozostáva z jednej zahrievacej a dvoch ostrých jázd. Do zahrievacej a prvej ostrej nastúpuje ako prvý lepšie umiestnený jazdec, v druhej ostrej si poradie vymenia. Súčet pridelených bodov za obe jazdy je výsledkom súboja a ďalej postupuje jazdec s vyšším počtom bodov, v prípade remizy sa opakujú obe ostré jazdy až do konečného rozhodnutia. Obe ostré jazdy sa môžu opakovať maximálne 3-krát, po nich musí porota rozhodnúť o víťazovi.
11.3 Spôsob hodnotenia
Tandemové súboje hodnotia rozhodcovia /tí istý ako kvalifikáciu/, pričom musia rozdeliť 10 bodov medzi oboch jazdcov, hodnotia spoločne. Hodnotí sa spôsob, ako druhý jazdec tlačí na prvého, pričom by ho mal čo najviac kopírovať. V prípade, ak druhý jazdec pôjde rovnako ako prvý, mal by vyhrať 6:4, v prípade, že mu prvý jazdec utečie, mal by prehrať 4:6. Samozrejme zohľadňujú sa aj iné rozdiely v spôsobe jazdy.
11.3.1 Výsledok 10:0 nastane
- ak jazdec dokončí jazdu driftom, pričom druhý jazdec sa pretoči *
- ak dôjde k opusteniu trate a druhý jazdec jazdu dokončí driftom *
- ak nastane technická porucha na vozidle a druhý jazdec jazdu dokončí driftom *
- prvý vyhrá, ak druhý do neho narazí; v prípade, že prvý sa pretočil sa jazda opakuje **
- nastúpenie do jazdy na nepoužitelných pneumatikách (trčiace drôty) a tým ohrozenie súpera
Predbehnutie driftom nie je automaticky hodnotené 10:0, a je povolené len pri výraznom spomalení, zastavení alebo opustený trate.
11.4 Opakovanie jazdy
Obaja jazdci musia v nájazde medzi štartom a prvou zákrutou zrýchľovať resp. udržiavať konštantnú rýchlosť po zelený kužel.
Rozhodcovia môžu rozhodnúť o opakovaní jazdy, ak nastane niektorá z týchto situácii:
- druhý jazdec nejde v dostatočnej blízkosti za prvým jazdcom (max. rozdiel dvoch dlžok vozidla) bezprostredne po štarte pred prvou zákrutou, resp. po označené miesto, previnili jazdec može byť napomenutý a pri opakovaní môže celý súboj prehrať kontumačne
- zrážka v prípade pretočenia prvého jazdca, ak sa druhý nedokázal vyhnúť **
- defekt počas súboja
11.4.1 Výsledok 0:0 nevedie k opakovaní danej jazdy a môže nastať v týchto prípadoch:
- ak opustia trať obaja jazdci
- ak jeden jazdec opustí trať a druhý ju nedokončí driftom *
- ak sa jeden pretočí a druhý nedokončí trať driftom, resp. opustí trať (v prípade, že nebol donútený vzhľadom na pretočenie)
- ak má jeden technickú poruchu a druhý nedokončí jazdu driftom *
* druhý jazdec – ten, ktorý sa nepretočil, nemal poruch alebo neopustil trať
** druhý jazdec – ten, ktorí odštartoval ako druhý v poradí
12. PROTESTY, ODVOLANIA
Voči rozhodnutia rozhodcov pri hodnotení kvalifikácie a tandemových súbojov nie sú prípustne protesty.
13. KLASIFIKÁCIA
Víťazom podujatia sa stane jazdec, ktorý vyhrá finálový súboj, porazený finalista obsadí druhé miesto, poradie na treťom a štvrtom mieste určí súboj o tretie miesto. Poradie na ďalších miestach sa určí podľa pavúka zo zohľadnením výsledkov v kvalifikácii, teda 5.-8. miesto obsadia porazení štvrfinalisti podľa získaných bodov v kvalifikácii atď. Poradie jazdcov, ktorí vypadli v kvalifikácii bude tiež vyhotovené na základe ich bodového zisku v klalifikácii.
14. CENY, POHÁRE, ODOVZDÁVANIE CIEN
Zoznam cien a pohárov musí organizátor uviesť v ZU. Odovzdávanie cien bude vykonané podľa programu uvedeného v ZU.
Technické predpisy vozidiel skupiny DRIFT („DR“).
5.1 Úvod
Vozidlá skupiny „DR“ musia mať poháňanú len zadnú nápravu.
5.2 Spôsobilé vozidlá
Do skupiny „DR“ môžu byť zaradené len sériovo vyrábané osobné vozidlá, ktoré môžu využiť niektoré s povolených úprav uvedených ďalej. Ostatné úpravy častí vozidla, ktoré nie sú riešené sú povolené, ale nesmú viesť k zníženiu bezpečnosti vozidla a k ohrozeniu jazdcov. Toto posúdi technický komisár pri technickom preberaní. Kabriolety sú prípustné iba ak sú v prevedení s pevnou strechou, pevná strecha musí byť počas každého jazdenia na trati na vozidle s výnimkou defilé.
5.3 Vozidlá môžu mať nasledujúce úpravy
5.3.1 Motor
Motor je ľubovoľný, výfukový systém musí mať tlmič hluku, katalyzátor je odporúčaný.
5.3.2 Prevody
Prevodovka a diferenciály môžu byť upravené
5.3.3 Brzdy
Je možné použitie iných brzdových kotúčov, brzdového obloženia a strmeňov. Funkcia dvojokruhového brzdového systému musí byť zachovaná. Je povolená montáž ventilu obmedzujúceho dočasný účinok bŕzd na zadnej náprave. Je povolená montáž hydraolickej ručnej brzdy.
5.3.4 Zavesenie
Je povolená montáž ľubovoľných tlmičov a pružín za podmienky dodržania princípu funkčnosti. Je povolené pridať alebo odstrániť stabilizátory. Pôvodné silentbloky použité pri zavesení je možné nahradiť ľubovoľným materiálom.
5.3.5 Riadenie
Je možné urobiť zmeny na riadení. Volant je ľubovoľný, uzatvorený.
5.3.6 Kolesá
– Kolesom sa rozumie disk, ráfik a pneumatika.
– Koleso sa musí v každom prípade vojsť do karosérie, t.j. že časť kolesa, nad vodorovnou osou prechádzajúcou stredom náboja, musí byť pri vertikálnom meraní zakrytá karosériou.
– Je povolené používať ľubovoľné pneumatiky.
5.3.7 Karoséria
Je povolené odstrániť nepoužívané držiaky na skelete karosérie. Neviditeľné časti karosérie (okrem nosných častí) je možné odľahčiť, toto sa však netýka dverí jazdca a spolujazdca, tie môžu byť odľahčené iba v prípade, že vozidlo má ochranný rám.
Aerodynamické časti nesmú presahovať maximálnu šírku vozidla. Predné sklo musí mať schvaľovacie číslo pre cestnú premávku. Bočné okná je odporučené vybaviť z vnútornej strany priehľadnou, bezfarebnou ochrannou fóliou. Je povolené nahradiť bočné okná ochrannou sieťkou, zabraňujúcej v prípade nehody vystrčenie hlavy alebo horných končatín z vozidla.
5.3.8 Priestor pre posádku
Prístrojová doska nemusí zostať zachovaná. Je povolená dodatočná montáž prídavných prístrojov. Sedadlo jazdca môže byť nahradené nepoškodeným športovým sedadlom, ostatné sedadlá môžu byť odstránené. Je povolené odstrániť všetko obloženie a tlmiace materiály vrátane kobercov. V prípade dverí obloženie môže byť nahradené plechom o minimálnej hrúbke 0,5 mm, uhlíkovým kompozitom o minimálnej hrúbke 1 mm, alebo iným pevným nehorľavým materiálom o minimálnej hrúbke 2 mm. Ovládanie otvárania dverí musí zostať zachované. Pôvodné kúrenie môže byť odstránené, musí však byt zabezpečené odhmlievanie predného okna.
5.3.9 Palivová nádrž
Môže byť použitá sériová palivová nádrž (vrátane umiestnenia a uchytenia), alebo bezpečnostná palivová nádrž za podmienok uvedených v článku 253.14 Prílohy J MŠP FIA. Sú dovolené aj iné sériovo vyrábané nádrže, ktoré musia z hľadiska materiálu, montáže a prevedenia vyhovovať bezpečnosti, o čom rozhodne technický komisár pri preberaní.
5.3.10 Ochranná konštrukcia
Pokiaľ je vozidlo vybavené konštrukciou (ktorá je veľmi dôrazne odporúčaná), bude pri technickom preberaní prijaté len za podmienky, že vyhovuje článku 253 kapitole 8 Prílohe „J“ MŠP FIA. Minimálna požiadavka na ochrannú konštrukciu je zobrazená na obrázku
Sú povolené tieto minimálne rozmery: rúrok:
– Povinná pre hlavný oblúk 45x2,5 alebo 50x2,0 mm (vonkajší priemer rúrky x hrúbka steny)
– Pre všetky ostatné dielce 38x2,5 alebo 40x2,5
Kombinácia priemerov je povolená.
5.3.11 Bezpečnostné pásy
Bezpečnostné pásy jazdca sú povinné. Je možná výmena bezpečnostných pásov za minimálne 4 –popruhové (štyri body uchytenia). Montáž bezpečnostných pásov musí vyhovovať článku 253.6 Prílohy „J“ MŠP FIA.
5.3.12 Ťažné oka
Vozidlo musí byť vybavené ťažnými okami vpredu a vzadu, ktoré budú viditeľne označené šípkami s červenou, žltou alebo oranžovou farbou. Musia byť vyrobené z popruhov dostatočnej pevnosti umožňujúcej odtiahnutie poškodeného vozidla.
5.3.13 Výhľad dozadu
Výhľad dozadu musí byť zaistený tromi spätnými zrkadlami umiestnenými jedno vo vnútri vozidla a po jednom na každej strane vozidla, každé o ploche minimálne 90 cm2 .
5.3.14 Hasiaci prístroj
Je povinný jeden ručný hasiaci prístroj v dosahu upútaného jazdca, ktorý vyhovuje predpisom článku 253.7 Prílohy „J“ MŠP FIA.
5.3.15 Elektrická výbava
Povinné osvetlenie pozostávajúce z obrysových, hlavných, brzdových a smerových svetiel musí byť funkčné po celú dobu podujatia. Batériu je možné premiestiť za podmienok článku 255.5.8.3 Prílohy „J“ MŠP FIA. Odpojovač batérie je povinný, odporúča sa umiestniť v dosahu jazdca. V ostatnom je elektrická výbava ľubovoľná.
5.4 Všeobecné technické predpisy
Je plne v kompetencii technického komisára nepripustiť do preteku vozidlo vykazujúce známky nebezpečnej konštrukcie.
Každé vozidlo, ktorého konštrukcia by mohla predstavovať nebezpečenstvo, bude na základe rozhodnutia technických komisárov a športových komisárov vylúčené.
– je povolené použiť podložky pod kolesa
– Z vozidla nesmie unikať žiadna kvapalina
– Počas jazdy je povinné mať zatvorené všetky okná
– Je odporúčané využiť všetky bezpečnostné prvky z článku 253 Prílohy „J“ MŠP FIA.
5.5 Bezpečnostná výbava jazdcov
a) nepoškodené prilby, minimálne s homologáciou pre cestnú premávku, prípadne s homologáciou FIA (nemusí byť platná)
b) kombinéza, odporúča sa s homologáciou FIA (nemusí byť platná)
c) športová obuv, odporúča sa s homologáciou FIA (nemusí byť platná)
d) odporúčajú sa bavlnené ochranné rukavice s odolnosťou voči plameňom, odporúčajú sa rukavice s homologáciou FIA (nemusí byť platná)

Prvá časť tohto seriálu bola rozsiahlejšia a preto som sa rozhodol ju rozdeliť na dve časti, takže tu je pokračovanie úvodnej lekcie.
Stage 1 (naberanie skúseností)
AUTO
Je nevyhnutné, aby auto bolo s pohonom zadnej nápravy (Rear Wheel Drive - RWD) a podľa možností s motorm v predu (Front Engined Rear Wheel Drive - FR). Bolo by lepšie, ak by malo zavarený diferenciál alebo ak máte šťastie/peniaze diferenciál s obmedzenou svornosťou (Limited Slip Diferential - LSD), ale ak nie aj otvorený diff je lepší ako predokolka (FWD). Ďalej je potrebné mať motor s dostatkom výkonu na pretočenie kolies, manuálnu prevodovku a taktiež dobrú ručnú brzdu, ktará ľahko zablokuje zadné kolesá.
Samozrejme brzdy, riadenie, odpruženie, motor a tak ďalej.. by mali byť všetko v dobrej kondícii ešte predtým, než sa ich pokúsite vytrestať driftovaním!
MIESTO
Ako priestor na prvý tréning potrebujete čistú rovnú asfaltovú alebo betónovú plochu približne o veľkosti 10x10 metrov alebo väčšiu. Najlepšie nie verejnú, keďže necheme spôsobiť nijakú škodu iným alebo niečo podobné, všakže!?
Neskôr pri Stage 2~4 budete potrebovať niekoľko iných priestorov a pomoc; závodnú trať, driftové preteke a pár podobne "nakazených" ľudí, s ktorými budete driftovať.
POMÔCKY
Jediné čo budete potrebovať budú 9 cestných kužeľov alebo podobné objekty, ktoré poslúžia rovnakému účelu. Ak ste naozaj horlivý, môžete použiť farbu a dráhu si namaľovať! Samozrejme, len ak máte na to povolenie!
INŠTRUKCIE
Je veľmi dôležité nepokračovať k ďalšiemu cvičeniu pokiaľ úplne dokonale nezvládnete ten predchádzajúci! Týmto mám na mysli, že musíte byť schopný vykonať svičenie perfektne na povel. Čo znamená, že pošlete auto tam kam chcete a vtedy keď chcete namiesto toho, aby ste sa len snažili reagovať na to čo auto robiť chce! Ak sa nebude držať tohoto pravidla, nedosiahnete najlepšie výsledky!
CVIČENIE 1: KRUHY
USPORIADANIE: Umiestnite jeden kužeľ v strede vašej plochy.
SCÉNA: Zastavte auto približne 1~2 metre od kužeľa s pravým predným blatníkom natočeným ku kužeľu. Natočte kolesá smerom k nemu približne o 30 stupňov alebo 1 otáčku pri vačšine vozidiel.

ZAČATIE: Majte auto so zaradeným prvým prevodovým stupňom s plne vyšliapnutou spojkou a plynom držte otáčky motora okolo 6000 (potrebné otáčky sú závyslé na použitom aute). Dajte nohu zo spojky dole tak rýchlo ako je to len možné a nohou udržujte plyn dostatočne stlačený na to, aby ste udržali zadné kolesá prešmykovať (potrebná dávka plynu je závyslá na použitom vozidle). V rovnaký čas nechajte predné kolesá vytočiť do kontry smerujúc preč od kužeľa. Nenechávajte ich ale plne vytočené, inak môžete skončiť so zadkom vášho auta smýkajúcim sa do kužeľa namiesto driftovania okolo neho! Aby ste tomu zabránili, držte ruky na volante a len udržujte kontru dostatočne veľkú na to, aby ste riadili auto v drifte okolo kužeľa.
OVLÁDANIE: Prispôsobujte množstvo plynu a nechatje predné kolesá vo väčšej alebo menšej kontre. Viac plynu a viac kontry dá driftu väčší uhol a urobí rádius driftu menší. Menej plynu a menšia kontra urobí pri drifte menší uhol, ale zväčší rádius driftu. Viac plynu a menej kontry zväčší rádius driftu a pridá na rýchlosti driftu. Menej plynu a viac kontry zväčší rádius driftu a drift spomalí. Zapamätajte si - vždy udržujte volant pod kontrolou!
Môže trvať dosť dlho kým si zvyknete na to ako veľa a kedy použiť váš plynový pedál a volant na to, aby ste poslali vaše auto tam kam chcete! Tieto zručnosti sú však chrbticou driftu a musia byť ovládnuté!
EXTRA: Teraz skúste kruhy proti hodinovým ručičkám. Po ich zvládnutí skúste rovnaké cvičenie s 3 alebo 4 kužeľmi v strede kruhu, takže budete môcť driftovať v kruhoch s väčším rádiusom s kužeľmi ako centrálnym bodom, pri ktorom máte ostať blízko.
Stage 1.5 (naberanie skúseností 2)
TECHNICKÉ KRUHY
Použite cvičenie 1 ako základ a jeden po druhom nahrádzajte začatie driftu nasledujúcimi cvičeniami.
CVIČENIE 2: POWER OVER: Veďte auto okolo kužeľa(ov) na 1. prevodový stupeň vo vzdialenosti približne 1-2 metre. Postupne zvyšujte rýchlosť a následne prudko zošliapnite plynový pedál na podlahu, takže zadné kolesá začnú preklzovať. Nohou udržujte plyn dostatočne stlačený na to, aby ste udržali zadné kolesá prešmykovať (potrebná dávka plynu je závislá na použitom vozidle). V rovnaký čas nechajte predné kolesá vytočiť do kontry smerujúc preč od kužeľa. Nenechávajte ich ale plne vytočené, inak môžete skončiť so zadkom vášho auta šmýkajúcim sa do kužeľa namiesto driftovania okolo neho! Aby ste tomu zabránili, držte ruky na volante a len udržujte kontru dostatočne veľkú na to, aby ste riadili auto v drifte okolo kužeľa.
Niektoré autá majú dostatok výkonu na tento druh inicializácie iba v prípade klzkých podmienok na ceste. Dobrý spôsob ako pomôcť vášmu autu prekonať chýbajúci výkon je rýchlo nepatrne zatočiť preč od kužeľa(ov) (cca 15-20 stupňov alebo pol otáčky volantom) a následne rýchlo zatočiť späť smerom ku kužeľu(om) a pritom prudko zošliapnuť plyn. Správne otáčky/rýchlosť na toto samozrejme závisia od vozidla. Ak má vaše auto prebytok výkonu je možné, že budete musieť hneď po začatí šmýkania sa dať na okamih nohu z plynu, inak s tak veľkým výkonom môžete skončiť so zadkom vášho auta šmýkajúcim sa do kužeľa(ov) namiesto driftovania okolo neho.
CVIČENIE 3: CLUTCH KICK: Veďte auto okolo kužeľa(ov) na 1. prevodový stupeň vo vzdialenosti približne 1-2 metre a tak rýchlo ako je to možné úplne stlačte a hneď uvolnite spojkový pedál zatiaľ čo stále máte nohu na plyne. Potom udržujte plyn dostatočne stlačený na to, aby ste udržali zadné kolesá prešmykovať (potrebná dávka plynu je závislá na použitom vozidle). V rovnaký čas nechajte predné kolesá vytočiť do kontry smerujúc preč od kužeľa. Nenechávajte ich ale plne vytočené, inak môžete skončiť so zadkom vášho auta šmýkajúcim sa do kužeľa namiesto driftovania okolo neho! Aby ste tomu zabránili, držte ruky na volante a len udržujte kontru dostatočne veľkú na to, aby ste riadili auto v drifte okolo kužeľa.
Táto technika je veľmi drsná a taktiež s autom s nižším výkonom je možné, že budete potrebovať použiť techniku "noha z plynu" popisovanú v cvičení 2. Ak má vaše auto nízky výkon, technika "zatočenie preč a späť" taktiež popísaná v cvičení 2 môže pomôcť. Rýchlosť pri akej použiť túto inicializáciu veľmi záleží na aute a podmienkach na ceste. Ďalšia variácia tejto techniky je CLUTCH HOLD a môže byť užitočná pre autá z nižším výkonom. Urobíte to takmer rovnako ako pri vyššie popísanom CLUTCH KICK, ale pedál spojky uvoľníte po sekunde alebo dvoch, takže motor naberie vyššie otáčky predtým než spojku pustíte. Toto môže byť veľmi drsné zvlášť na vysoko výkonných autách, takže pri tejto technike buďte veľmi opatrný!
CVIČENIE 4: HAND BRAKE: Zacúvajte preč od kužeľa do vzdialenosti asi 10 metrov alebo viac ak je to možné a následne vyrazte dopredu smerom ku kužeľu(om) na 1. prevodový stupeň, choďte tak ako by ste chceli krúžiť okolo kužeľa vo vzdialenosti 1-2 metre. Potom ako začnete zatáčať smerom ku kužeľu, plne stlačte spojku a rýchlo zatiahnite ručnú brzdu a držte ju pokiaľ nezískate uhol driftu okolo 30-40 stupňov alebo pri väčšine áut približne na dobu 1-2 sekundy. Rýchlo uvolnite ručnú brzdu a spojku súčasne a opäť plyn dostatočne stlačený na to, aby ste udržali zadné kolesá prešmykovať (potrebná dávka plynu je závislá na použitom vozidle). V rovnaký čas nechajte predné kolesá vytočiť do kontry smerujúc preč od kužeľa. Nenechávajte ich ale plne vytočené, inak môžete skončiť so zadkom vášho auta šmýkajúcim sa do kužeľa namiesto driftovania okolo neho! Aby ste tomu zabránili, držte ruky na volante a len udržujte kontru dostatočne veľkú na to, aby ste riadili auto v drifte okolo kužeľa.
Toto je najpomalšia a najviac predvídateľná inicializačná technika pre driftovanie. Môže byť dosť zložité prísť na to ako dlho potrebujete držať zatiahnutú ručnú, príliš málo a skončíte s nedotáčavosťou, príliš veľa a pretočíte sa. Toto je bod, kde časovanie začína byť veľmi dôležité, takže je ovládnutie tejto techniky je nevyhnutné!
CVIČENIE 5: THROTTLE OFF/ON: Veďte auto okolo kužeľa(ov) na 1. prevodový stupeň vo vzdialenosti približne 1-2 metre a postupne zvyšujte rýchlosť. Rýchlo zvýšte rýchlosť, prudko dajte nohu z plynu a okamžite ho naplno opäť stlačte a udržujte plyn dostatočne stlačený na to, aby ste udržali zadné kolesá prešmykovať (potrebná dávka plynu je závislá na použitom vozidle). V rovnaký čas nechajte predné kolesá vytočiť do kontry smerujúc preč od kužeľa. Nenechávajte ich ale plne vytočené, inak môžete skončiť so zadkom vášho auta šmýkajúcim sa do kužeľa namiesto driftovania okolo neho! Aby ste tomu zabránili, držte ruky na volante a len udržujte kontru dostatočne veľkú na to, aby ste riadili auto v drifte okolo kužeľa.
Táto technika nemusí pri nízkych rýchlostiach fungovať na väčšine áut, dokým nie sú veľmi dobre nastavené na driftovanie, ale je veľmi užitočná pri vyšších rýchlostiach, ktorými si prejdeme neskôr! Technika popísaná v cvičení 2 ako "zatočenie preč a späť" môže byť s dobrými výsledkami použitá aj pri tejto začiatočnej technike.
CVIČENIE 6: LEFT FOOT BRAKE: Veďte auto okolo kužeľa(ov) na 1. prevodový stupeň vo vzdialenosti približne 1-2 metre. Postupne zvyšujte rýchlosť a následne prudko pridajte naplno plyn, takže zadné kolesá začnú prešmykovať, potom použite brzdenie ľavou nohou. Predok auta spomalí a zadok získa rýchlo väčší uhol driftu. Udržujte plyn dostatočne stlačený na to, aby ste udržali zadné kolesá prešmykovať (potrebná dávka plynu je závislá na použitom vozidle). V rovnaký čas nechajte predné kolesá vytočiť do kontry smerujúc preč od kužeľa. Nenechávajte ich ale plne vytočené, inak môžete skončiť so zadkom vášho auta šmýkajúcim sa do kužeľa namiesto driftovania okolo neho! Aby ste tomu zabránili, držte ruky na volante a len udržujte kontru dostatočne veľkú na to, aby ste riadili auto v drifte okolo kužeľa.
Táto technika môže byť pri nízkych rýchlostiach zložitá, pretože zadok má tendenciu rýchlo dobehnúť predok a spôsobiť tak iba kĺzanie zadku auta do kužeľa(ov) namiesto driftovania okolo neho. Opäť táto technika je oveľa užitočnejšia neskôr, čo znamená, že ak ju zvládnete teraz, budete neskôr vo výhode!
CVIČENIE 7: UDRŽOVANIE A PRISPÔSOBOVANIE DRIFTU
Môžete začať používať vyššie popisované techniky nielen k začatiu driftu, ale taktiež k jeho udržovaniu a prispôsobovaniu uhlu a rýchlosti driftu!
USPORIADANIE: Umiestnite 4 kužele do štvorca o hrane približne 3 metre.
SCÉNA & ZAČATIE: Použite ktorúkoľvek z doporučených techník na začatie driftu okolo 4 kužeľov.
OVLÁDANIE: Použite techniky popísané v cvičení jedna v kombinácií s ktoroukoľvek s vyššie doporučených techník na driftovanie štvorca! Cieľom tu nie je driftovať veľké kruhy okolo kužeľov, ale driftovať okolo nich do štvorca. Môže to znieť divne a áno, keď driftujete štvorec nevyzerá to ako by ste driftovali štvorec. Každopádne je to určite iné ako by ste driftovali veľké kruhy. Cieľom je pokúsiť sa a prejsť okolo každého kužeľa tak blízko ako je to len možné a obtočiť sa okolo neho rýchlo a tesne, ale následne udržať drift vedúci k ďalšiemu kužeľu (bez zametania zadkom ako ryba chvostom, alebo "plazením/taktizovaním" medzi kužeľmi). Na to, aby ste to urobili, môžete použiť veľa plynu a techniku "zatočenie preč a späť" na obtočenie zadku okolo kužeľa, potom upravte množstvo plynu a kontru pre drift k nasledujúcemu kužeľu. Alebo použite ručnú brzdu, kopnutie do spojky či pribrzďovanie ľavou nohou.
To čo objavíte je skutočnosť, že stále driftujete kruhy ALE! Naučíte sa ako prispôsobiť uhol driftu a jeho rýchlosť. A najpodstatnejšie - budete "objímať" kužele veľmi tesne, čo je tréning pre neskoršie prechádzanie zákrut a tesné prechody apexov, ktoré hľadajú rozhodcovia, a ktoré vám umožnia driftovať veľkými rýchlosťami!
Stage 2 (zrýchľujeme)
Teraz môžete skúsiť cvičenia 1 až 7 z prvej lekcie na 2. prevodový stupeň a získať tak cit pre väčšiu rýchlosť a krútiaci moment, ktorý tak potrebujete pre úspešné zvládnutie druhej lekcie.
V tejto fázi už odporúčame pár vylepšení auta, kde ako minimum považujeme dobrý set tlmičov s pružinami.
CVIČENIE 8: PRERADENIE
Zaradenie vyššej rýchlosti je samo o sebe možno jednoduché, ALE! Preradenie pri drifte je celkom iná hra! Akonáhle ste schopný meniť prevodové stupne dosť rýchlo, je polovica problému preč. Nie je to tak, že by bolo ťažké po preradení udržať kolesá pretáčať. To čo robí preradenie pri drifte ťažkým je extrémny nárast krútiaceho momentu (najmä ak radíte z 1. stupňa do 2. a následne do 3.). Je to ako držanie spojky alebo kopnutie do spojky pri vysokých otáčkach.
Hlavná vec, ktorú si musíte zapamätať, je mať dostatok otáčok a výkonu, takže keď preradíte na vyšší stupeň budete pokračovať v drifte. Len buďte opatrný, pretože akonáhle zaradíte do 3. pôjdete už pekne rýchlo! Drifting sa v skutočnosti vo vyšších rýchlostiach stáva jednoduchší a plynulejší, ale tak isto sa stáva nebezpečným, pretože aj malá chybička môže skončiť veľký malérom!
CVIČENIE 9: PREHODENIE
Ovládať zmena smeru vašeho driftu je veľmi dôležité a nevyhnutné, aby ste boli schopný spojiť neprerušeným driftom spolu dve protichodné zátačky. Ako prvé sa musíte naučiť meniť smer jemne a pomaly. Keď budete zžitý s tým čo musíte pre to urobiť, môžete pridávať na rýchlosti a agresivite tak, aby ste boli schopný zmeniť smer tvrdo a rýchlo a udržali tak rýchlosť a veľký uhol.
USPORIADANIE: Dva kužele umiestnené od seba asi 4 metre alebo 2 skupiny 3-4 kužeľov od seba vzdialené približne 4 metre.
SCÉNA & ZAČATIE: Použite ktorúkoľvek z doporučených techník z prvých lekcii na začatie driftu okolo kužeľa(ov). Potom ako pôjdete okolo prvého kužeľa, pozrite sa na druhý kužeľ s vaším ľavým predným rohom smerujúcim naň (v prípade, že driftujete v smere hodinových ručičiek). Driftujte smerom ku kužeľu a udržujte váš ľavý predný roh smerujúc naň, následne keď miniete prvý kužeľ a budete v polovici cesty k druhému, dajte nohu z plynu a nechajte prirodzene pretočiť predné kolesá do opačnej kontry. Potom by ste mali byť schopný už s nadobudnutými skúsenosťami z predošlých lekcií opäť pridať plyn a pokračovať v drifte okolo druhého kužeľa proti smeru hodinových ručičiek.
OVLÁDANIE: Použite ktorúkoľvek zo spomínaných techník z prvých lekcii pre ovládanie driftu, potom čo prejdete okolo druhého kužeľa vymeňte strany a pokračujte opäť k prvému kužeľu.
Je to prekvapivo prirodzená technika a jediná ťažšia vec na nej je zžiť sa tým ako rýchlo a drsne máte dať nohu z plynu a opäť pridať tak, aby ste neskončili len točiť sa do kužeľa. Zvládnutie tejto techniky by vám malo trvať približne tak dlho, ako zvládnutie vašeho prvého driftu okolo kužeľa! Malá poznámka, ak má vaše auto veľmi nízky výkon, môžete pri prehodení použiť kopnutie do spojky, ale buďte opatrný, toto je vskutku veľmi drsné a vyžaduje si to poriadnu dávku zručnosti/skúsenosti, aby ste dosiahli dobrých výsledkov.
CVIČENIE 9: FEINTING
USPORIADANIE: Umiestnite 3 alebo viac kužeľov do radu s rozostupom približne 4 metre.
SCÉNA: Zastavte auto približne 10 metrov pred prvým kužeľom.
ZAČATIE: Vyštartujte a na prvý prevodový stupeň získajte toľko rýchlosti koľko sa len dá, následne zatočte okolo prvého kužeľa, začnite driftovať a pokračujte preradením na druhý prevodový stupeň.
OVLÁDANIE: Použite techniky, ktoré ste sa už naučili, tak, aby ste neprerušene driftovali pomedzi kužele.
Skúšajte pritisnúť predok auta čo najbližšie ku kužeľom, potom zas skúšajte driftovať viac naširoko. Ďalšie dobré cvičenie je rozložiť aspoň 4 kužele tak, že niektoré z nich sú dosť blízko pri sebe a iné zas viac vzdialené. Skúšajte ich spojiť do jedného veľké driftu a následne robte prehodenia a tesné drifty. Nekonečná zábava :)
CVIČENIE 10: DRIFTOVANIE DRÁHY
Toto je posledný krok predtým než získate všetky potrebné zručnosti na drifotvanie v "skutočnom svete".
USPORIADANIE: V tejto chvíli tu nie je čo radiť, všetko je na vašej predstavivosti! Rozmiestnite si kužele do náhodnej napodobeniny okruhu, ktorý môžete kontinuálne driftovať (napríklad kruh zo zábavným tvarom). Jednoduchá myšlienka je rozmiestniť 3 kužele do tvaru nerovnomerného trojuholníka a pridať ďalšie 3 kužele paralelne ku každej jeho strane. Toto vám v podstate dá 3 vnútorné "clipping point-y" (body, ku ktorým je potrebné sa čo najviac priblížiť) pri vrcholoch zátačiek a 3 vonkajšie napodobeniny vstupov alebo výstupov zátačiek.
Cieľom tu je získať istotu a pohodlie pri prechádzaní blízko okolo objektov, či už zadkom alebo predkom vášho auta, bez toho, aby ste sa museli obávať, že do niečoho narazíte. Čo musíte robiť je, že začnete driftovať a snažíte sa predkom svojho auta prejsť čo najtesnejšie okolo vnútorných kužeľov a následne necháte zadok vášho auta prejsť čo najbližšie k vonkajším kužeľom (nie súčasne samozrejme ;) ). Je to skutočne zábava a veľmi rýchlo si pri tom vybudujete vašu sebaistotu pri driftovaní.
Stage 3 (skutočný svet)
Teraz je časť opustiť váš rovný asfalt a vykužeľkovanú ulitu a okúsiť driftovanie v reálnom svete! Odporúčam zájsť na vašu lokálnu závodnú trať (v našich končinách slovo "lokálna" znamená jediná na Slovensku :( ), pretože pokuta od polície už taká zábava nie je (v niektorých krajinách dokonca vezenie)!
Teraz je ten správny čas na investovanie do decentnej spojky, pekného mechanického LSD (nie droga, viď. náš e-shop) a dobrej škrupinovej športovej sedačky, ktorá udrží váš zadok na mieste.
CVIČENIE 11: POZNANIE LÍNIE
Kľúč k driftovaniu skupiny zákrut nie je tak rozdielny od obyčajného prejdenia nimi! V tejto fáze by ste už mali celkom pohodlne ovládať svoje auto v drifte, takže ďalší krok nebude príliš ťažký. Je tu niekoľko vecí, ktoré musíte byť schopný v sérii zákrut identifikovať, aby ste boli schopný driftovať nimi najvyššou možnou rýchlosťou.
Vstup do zákruty: Toto je bod na vonkajšej strane, kde zákruta začína (napríklad kde sa cesta začína ohýbať alebo kde mení smer ohybu). Potrebujete rozoznať, kde zákruta začína a rýchlosť, ktorou potrebujete do nej vojsť, aby ste ju prešli driftom. Toto vám umožní vyriešiť otázku kde začať drift.
Apex (vrchol zákruty): Tento bod sa vysvetľuje o niečo ťažšie no v základe je to bod, v ktorom ste pri prejazde zákrutou najbližšie jej vnútornej strane. Na väčšine zákrut je tento bod posledný bod na vnútornej strane, ktorý dokážete vidieť priamo pri vstupe do zákruty. Toto je veľmi hrubý návod, pretože zákruty sú veľmi rozdielne a mnohé majú dokonca viac ako jeden apex. Táto zručnosť si vyžaduje veľa tréningu priamo na ceste. Týmto myslím, že potrebujete vedieť rozpoznať vrchol(y) zákrut. Umožní vám to udať si cieľ kam driftovať.
Výstup zo zákruty: Rovnako potrebujete vedieť určiť, kde zákruta končí. Umožní vám to určiť si cieľ (miesto), ktorým vydriftujete von zo zákruty a rýchlosť, ktorú v tomto bode budete mať. Je to bod na vonkajšej strane zákruty, kde sa cesta vyrovnáva, alebo prechádza do opačného smeru.
Bod preklopenia: Toto je bod, na ktorom potrebujete zmeniť smer driftovania, aby ste boli schopný prejsť driftom do a cez nasledujúcu zákrutu. Tento bod sa mení zákrutu od zákruty. Ako všeobecné pravidlo vám môže poslúžiť nasledovné. Keď opúšťate prvú zákrutu driftujete zadkom svojho auta smerom k výstupu zákruty, ale namiesto zmenšovania uhlu driftu smerom k výjazdu ho udržujete a smerujete auto k vstupu nasledujúcej zákruty. Následne, keď zadok auta minie výstup prvej zákruty, nasmerujete váš pohľad na vnútornú stranu nasledujúcej zákruty a jej apex (ak ste schopný ho už vidieť) a prevediete preklopenie. Ďalej smerujete zadok svojho auta k vstupu zákruty a pokračujete v drifte cez ňu.
Čo potrebujete urobiť je predstaviť si všetky tieto body a spojiť ich do jedného celku, ktorým je "driftovacia línia" (driftovacia stopa).
Neberte tieto body 100% doslovne! ...jediná možnosť ako sa naučiť driftovať sériu zákrut za sebou je tréning, tréning a viac tréningu!!!
Dobrým trikom ako sa naučiť prejsť apexom tvrdo a rýchlo a vizualizovať si driftovú stopu cez zákruty je použiť kužele a vyznačiť si vaše vstupné body, apexy a výstupné body.
CVIČENIE 12: PODRADENIE & ZABLOKOVANIE PODRADENÍM
Podradenie počas driftu môže byť prevedené niekoľkými cestami s cieľom zväčšiť uhol driftu a znížiť rýchlosť alebo ako vstup do zákruty a vyvolanie driftu. Podradenie môže byť urobené pomaly alebo rýchlo v závislosti ako rýchlo a aký uhol chcete získať. Samozrejme chcete mať istotu, že v momente ako podradíte "nepretočíte" svoj motor. Môžete podradiť za účelom vyvolania driftu (zablokovanie podradením), čo môžete urobiť aj pri dosť nízkych otáčkach bez akéhokoľvek plynu (až do chvíle, kedy sa auto začne kĺzať). Takéto podradenie bez "medziplynu" v podstate pošle šok cez hnacie ústrojenstvo a na sekundu zablokuje zadné kolesá. Veľmi užitočná technika pri tratiach z kopca.
CVIČENIE 13: THROTTLE OFF
Táto technika je podobná tej, ktorú sme si popísali v prvej časti nášho seriálu. S rozdielom, že tu ju použijete pri značne vysokých rýchlostiach spolu so zatočením von potom dnu (ak je to potrebné) tak, že to samo o sebe rozhodí rovnováhu auta a pošlete ho do driftu.
Veľmi užitočná technika na vrchole prevodových stupňov v situáciách, kde potrebujete vysokú rýchlosť no preradenie na vyšší stupeň by bolo príliš hrubé, príliš rýchle alebo vám jednoducho už žiadny vyšší stupeň nezostal.
CVIČENIE 14: PRESÚVANIE VÁHY (FEINT)
Všetky vyššie popísané techniky v skutočnosti presúvajú váhu vášho auta, ale presunutie váhy (feinting) ako technika na vyvolanie driftu je obyčajne použitá na popísanie techniky značne ostrého zatočenia von a následne dnu. Niekedy dokonca tak ostrej, že auto v skutočnosti driftuje preč od zákruty a potom preklopí naspäť do driftu cez zákrutu(y). Táto technika môže byť použitý v súčinnosti s inými veľmi efektívne.
CVIČENIE 15: POUŽÍVANIE OKOLNÉHO PROSTREDIA
Táto technika je obyčajne používaná jazdcami na autách s nižším výkonom, ale myslím si, že môže byť veľmi užitočná rovnako pri autách s dostatkom výkonu. Hlavnou myšlienkou je použitie nerovností a klzkých objektov alebo podmienok na ceste k rozhodeniu rovnováhy vášho auta a jeho následné poslanie do driftu. Príkladom je "Dirt Dropping", kde zadné kolesá auta necháte prejst do zaprášenej alebo inak klzkej časti trate a tým vyvoláte drift. Možnosti sú naozaj neobmedzené, ale ak nie ste zžitý s náhlymi zmenami rovnováhy vášho auta, môžu byť veľmi nebezpečné!
CVIČENIE 16: BRZDENIE
Ďalšia technika pre vysoké rýchlosti, podobná brzdeniu ľavou nohou popísanej v prvej časti nášho seriálu. Je takmer nemožné vysvetliť na papieri ako túto techniku použiť, pretože každé auto sa správa pri brzdení vo vysokých rýchlostiach inak, takže moje odporúčanie znie: experimentujte! Brzdenie veľmi dobre funguje v spojení s throttle off technikou popísanou v cvičení 13.
CVIČENIE 17: PREDĹŽENIE RUČNOU BRZDOU
Veľmi užitočná technika, ktorá vám môže pomôcť napraviť nesprávne zvolená driftovú stopu alebo na predĺženie driftu do ďalšej zákruty, ktoré by nebolo inak možné či už kvôli podmienkam alebo rýchlosti. V prvých lekciách ste sa naučili ručnou brzdou dolaďovať a udržiavať drift, ale možno ste si neuvedomili, že takto môžete drift predĺžiť aj v podmienkach inak neuskutočniteľných! Skúste to!
Stage 4 (bojový mód)
Teraz ste vyzbrojený celkom slušnými driftovými zbraňami! Je čas bojovať! Buďte v kontakte so svojím lokálnym organizátorom driftových podujatí a naštartujte svoju súťaživosť! V tejto chvíli odporúčam niekoľko základných bezpečnostných upgradov vášho auta, ako je bezpečnostná klietka a závodné pásy, ako aj zvýšenie výkonu vášho auta.
Prispôsobenie línie
Základný element dobrého prenasledovacieho driftu v battli (súboji) je schopnosť meniť vašu driftovú stopu a prirodzenú driftovú stopu vášho auta k napodobeniu driftovej stopy vášho súpera. Toto vám umožní dostať sa tak blízko k jeho vozidlu ako to je len možné a zostať pri ňom počas celej jazdy. Na trénovanie tejto schopnosti je tu veľmi jednoduché cvičenie, ktoré je možné robiť na veľkých otvorených plochách ešte predtým než začnete útočiť na nejakého úbohého dôverčivého driftera na okruhu :). Ak budete tandemy skúšať bez akejkoľvek predstavy čo očakávať a budete mať nehodu, je veľmi pravdepodobné, že s vami nebude chcieť nikto chodiť do súbojov (to neznamená, že ste vyhrali ;) ). A battle je tá najzábavnejšia časť driftingu!!!
CVIČENIE 18: TANDEMOVÉ KRUHY
USPORIADANIE: Umiestnite jeden alebo viac kužeľov v strede vašej plochy.
SCÉNA: Postavte sa s autami tak ako pri predchádzajúcich cvičeniach ale s dvomi autami na opačných stranách od kužeľa.
ZAČATIE: Použite techniky z predchádzajúcich lekcii na začiatie driftu.
OVLÁDANIE: Použite techniky, ktoré ste sa už naučili na kontrolu driftu a obaja prenasledujte jeden druhého okolo kužeľa/kužeľov.
"Tandemový prívesok" je ďalšie veľmi užitočné cvičenie na výuku schopnosti napodobňovať stopu iného driftera. Potrebný je veľmi veľký otvorený priestor, kde jeden jazdec samozrejme vedie a druhý sa snaží prenasledovať. Vedúce auto si robí svoj vlastný náhodný okruh okolo otvoreného priestoru a prenasledujúce auto sa snaží kopírovať stopu a driftovú líniu vedúceho jazdca a vedúci jazdec sa naopak snaží uniknúť. Je to veľká zábava a tak isto vás to naučí ako rýchlo predísť kolízii! Bez debaty, môžu sa objaviť nejaké tesné minutia či dokonca kontakt medzi autami, takže odporúčame trénovať s niekým, koho veľmi dobre poznáte!
CVIČENIE 19: CRABING
Ručná brzda (opäť) môže byť použitá aj pri technike nazývanej "Crabing" na udržanie driftu, zatiaľ čo sa pekne priblížite k svojmu oponentovi bez toho, aby ste to "nadriftovali" priamo do neho. Pointou tu je driftovat tesne za a vedľa súpera, následne použiť ručnú brzdu na doladenie vašeho uhlu a rýchlosti tak, aby sedela s jeho. Táto technika sa používa v spojení s mnohými inými a je veľmi pokročilá, preto vám ju nedoporučujem používať skôr ako budete veľmi sebaistý vo vašich schopnostiach kontrolovať drift!
ŠKOLA DRIFTU INAK
Driftovacie techniky 1. časť
Odkiaľ prišiel drifting? V roku 2002 sa na stránkach časopisu objavil komplexný seriál o driftovaní, ktorý vám ho priblížil ako šport, a takisto ukázal techniky ako jazdiť bokom. Keďže v tej dobe o driftovanie u nás nejavil takmer nikto záujem, materiál ostal nepovšimnutý. Doba pokročila. Drift sa stretáva s čoraz väčšou popularitou, preto vám ho kompletne aktualizovaný opäť prinášame.
V iete, čo znamená anglické slovíčko drift? Bežný význam je posúvať, unášať, alebo nechať sa unášať. Pre zasvätených predstavuje jazdu na nadupanej káre dverami napred. Zbožňujú dávku adrenalínu, ktorá ich zaplaví, keď pri vjazde do križovatky vo vysokej rýchlosti sledujú značku „Daj prednosť v jazde!“ cez bočné okno. Pre niekoľko percent motorizovaných psychopatov slovíčko drift predstavuje nekonečné adrenalínové orgie. Po nich zaplaví hlavu hustá hmla, ktorá sa väčšinou rozplynie. A nie je to len dym zo spálených pneumatík. Až potom si človek uvedomí, že droga, ktorá ho uviedla do stavu opojenia, sa označuje g. Nie, nie je reč o povestnom bode G, ale o priečnom zrýchlení, ktoré pomocou vášho zadku vydúva v zákrute na dverách vašej káry bubliny.
Dnes sa zrejme nedá presne určiť, kto, kedy a kde objavil tento fenomén. Keby to bolo možné, stopercentne by stála v rodisku toho dobráka obrovská mohyla, vytvorená z polámaných nárazníkov a kompletne zodratých pneumatík. Verím tomu, že by ho neminula ani Nobelova cena in memoriam za rozvoj motoristického športu. Drift vznikol ako sekundárny efekt, pri rýchlom prejazde zákrut. Autá so zadným pohonom sa pri úbohej kvalite pneumatík, ktoré sa používali v motoristickom praveku, šmýkali jedna radosť. Rozvlnené zadky áut na prašných cestách vyzerali vážne efektne. S príchodom asfaltových disciplín ktosi zistil, že nedotáčavú zadokolku možno v zákrute pritiahnuť za uzdu plynom. S rastúcim výkonom sa však drift odrazu stal nežiaducim efektom. Stal sa javom, s ktorým bolo treba popri stokoňových nárastoch výkonu okruhových špeciálov čoraz častejšie zápasiť. Tento osobitý jazdecký štýl dotiahli do dokonalosti autokrosári a jazdci rely, s nadupanými špeciálmi WRC.
V dnešnom motoršporte sa drift stal dôležitým strategickým nástrojom pri súboji tisíckoňových monopostov a niekoľkostokoňových plechoviek, medzi ktorými sa dajú výkonové rozdiely kvantifikovať v jednotlivých koňoch. Ľahký riadený drift pomáha natočiť do zákruty príliš rýchle vozidlo a efektívne ho spomaliť. Stále však platí zásada, čím menší uhol, tým lepšia adhézia a vyššia rýchlosť. Nováčik by mohol nadobudnúť dojem, že pri bežných pretekoch sa vôbec nedriftuje. Opak je však pravdou. Zoberme si okruhových pilotov. Väčšina z nich sa spolieha, že budú brzdiť ako poslední, a tým pádom sa dostanú do ideálnej stopy. Vo väčšine prípadov je tých posledných niekoľko a ideálna stopa ostáva pochovaná v zažltnutých stránkach pretekárskych učebníc. V zákrute treba improvizovať, čo najskôr natočiť káru do želaného smeru s minimálnou stratou trakcie a čo najrýchlejšie z prehusteného oblúka zmiznúť. Tu niekde leží krajina neviditeľného majstrovského driftu, v ktorej majstri vyhrávajú nad zjavnými začiatočníkmi.
V diváckom i jazdeckom svete existujú dva tábory, ktoré už roky vedú neutíchajúcu polemiku o tom, ktorý štýl je v zákrutách rýchlejší – či čistý, alebo driftový. V zásade majú obidva pravdu. Pri ideálnych podmienkach čistý a v praxi driftový. Čím viac možností a skúseností pilot má, tým väčšie šance má na ofúknutie pred ním idúceho auta, ktoré mu „parkuje“ v ceste.
Toto všetko je však vysoko profesionálna veda. Okrem pretekov série GT, monopostov F1, autokrosu a rely existuje drift aj v reálnom, každodennom živote. Zaviedli ho doň japonskí fanatici. Naštartovali to klasickou gumovačkou a kružnicami na parkoviskách, čo im na tvárach rozdrapilo široké úsmevy. Prvý z nich, čo napísal osmičku, bol poloboh. Uzavierali sa stávky na to, kto napíše osmičku tak, aby sa na začiatku a na konci spojili čiary na jednom mieste. Keď sa však na asfalte začali objavovať štvorlístky, bolo treba vymyslieť niečo nové.
Nakukli do motoršportu a objavili tam vymetanie zákrut. Kto s tým začal? Prím hrali rovnakí blázni do áut, ako sme my alebo vy. Ich štýl a majstrovstvo nadchlo zločincov a polnočných pouličných pretekárov draftovaných všemocnou japonskou mafiou Yakuza. Postupne sa pridali amatéri, ktorí si to chceli s niekým rozdať za prachy. Pardon, o prachy. :-) Ako tretie vstúpili do hry špeciálne policajné komandá. Z driftovania sa stal japonský národný šport. Nekonečný kolotoč, ktorý sa noc čo noc vrtel na uliciach Tokia či Osaky. Driftéri zaplavili priemyselné zóny, prístavy, mostné nájazdy a križovatky. Prišli, otočili pár kôl po obľúbenom štvorci ulíc a s vypnutými svetlami sa stratili v tmavej noci vysoko nad rýchlostnými limitmi. O pol hodiny sa prevážali na celkom inom konci mesta. Aj keď húkajúce policajné sirény zvyšovali obsah adrenalínu v krvi, tento šport sa stal vysoko rizikovým, hlavne pre amatérov, ktorí ešte (alebo už opäť) nemali vodičák. Špeciálne policajné komandá zamerané na lov škodnej zveri boli vycvičené práve na takéto situácie. Niektorí driftéri dokonca preskočili priamo z temnoty do služieb polície. A tak skalní dirftéri so stále rastúcimi skúsenosťami odchádzali partizánčiť do hôr, kde začali brnkať po klitorise zákrutám v horských priechodoch. Mravčenie v zadku a bruchu, ktoré pritom prežívali, sa dá pokojne prirovnať blížiacej sa explozívnej hnačke.
Horúčkovito sa zakladali prvé driftérske školy, pričom paradoxne tie najprofesionálnejšie prebiehali za čulej premávky na križovatkách veľkomiest. Tieto školy sa najviac približujú tomu, čo trhalo srdcia partii chalanov, s ktorou sme po nociach i vo dne leštili asfalt v meste. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že to najlepšie médium na šmýkanie je biela farba na prechode pre chodcov. A keď ju, nedaj bože, pokropí čerstvý dážď, mmm... Občas sa stane, že si posvietite prednými svetlami rovno do zámku dverí na okraji stojaceho auta. Pamätám si situáciu, keď som sa raz v noci blížil bokom v jednej petržalskej zákrute k zúfalo mávajúcemu policajtovi. U nás z toho, našťastie (zatiaľ), nikto nerobí vedu, no v Tokiu by vám v takejto situácii mierili devinou na pneumatiku. Napriek tomu sa tam nájdu miestečká, kde nie je hustá premávka a menej aktívni policajti či SBS-kári bez ambícii sa radi pokochajú pohľadom na kvíliace pneumatiky a bokujúce autá. Nepoznajúc umenie veveričkovania na volante, v úžase čakajú, či to päťmetrové kupé, ktoré práve vletelo bokom do ulice trafí autá na jednej alebo druhej strane ulice. Táto, na prvý pohľad nezmyselná zábava sa postupne pretransformovala prakticky až do profesionálneho športu, ktorý je v krajine vychádzajúceho slnka populárnejší ako čokoľvek iné, zapáchajúce benzínom. Na okruhoch sa organizujú drift sessions, pri ktorých v tom lepšom prípade praskajú pneumatiky, v tom horšom nárazníky. Písanou podmienkou na súťaženie je povinná bezpečnostná výbava, tou nepísanou je adekvátne vyladená kára a vybrúsený štýl. Na špeciálnych úsekoch sa ako jediný objektívne postihnuteľný faktor meria rýchlosť prejazdu. Podstatne viac však zavážia subjektívne hodnotenia špičkových porotcov, ktorí hodnotia nájazdovú rýchlosť, dĺžku a uhol driftu, spájanie jednotlivých driftov, dymivosť a spracovanie, ktoré odmeňujú diváci burácaním a vystrelením zadkov zo stoličiek.
Medzi driftových veteránov patrí napríklad Izumide, známy ako „King of Destruction“. Absolvuje bokom 120-metrovú rovinku v rýchlosti 160 km/h, pred zákrutou brzdí bokom, dokáže presne odhadnúť maximálnu rýchlosť, ktorou je schopný zákrutu prejsť, a dosahuje apex presne v línii, ktorou zákrutu opustí.
Ďalším je Taniguchi, ktorý zvykne rozhodiť zadok v prachu na okraji dráhy. Túto techniku využíva opakovane za sebou a dokáže vďaka nej absolvovať bokom sériu zákrut. Prirodzene, keď sa body prideľujú za konkrétny úsek, nemusí sa obávať, že by pri tomto štýle potrhal pneumatiky. Pri tomto v podstate ľudovom športe sa kladie dôraz predovšetkým na zábavu.
Za úplného experta sa považuje živá legenda Ken Nomura „Nomuken“, ktorý moderuje tunerský a driftérsky videomagazín Option Video. O drifte však nemožno rozprávať bez toho, aby sa pri tom nespomenulo meno Keiichi Tsuschiya. Tento pán je korunovaným kráľom driftu v Japonsku, a tým pádom aj na celom svete. Poznajú ho pod prezývkou Dorikin (Drift King). Je to ten Tsuschiya, ktorý dlhé roky jazdil ako továrenský jazdec Toyoty v najrôznejších šampionátoch.
No a akú má dnes drift vo svete pozíciu? Stále silnejúcu. Mekkou tohto vysoko ceneného športu je prirodzene Japonsko. Vírus sa však rozšíril aj na Taiwan, Nový Zéland, do USA a svoje pevné miesto má aj v okolitých krajinách, ako v Česku a Maďarsku. Pomaly a bojazlivo sa dostáva aj k nám, vďaka prvému podujatiu svojho druhu u nás Drifting Day. Súťaží sa poväčšine na okruhoch, nebýva však zriedkavosťou, že sa objaví na asfaltovej ploche učesanej dopravnými kužeľmi a vodorovným značením. V Japonsku a USA sa dokonca na tento účel stavajú kompaktné terasovité dráhy.
Ak máte pocit, že je to opäť len jedna zo zábaviek pre pracháčov, tak sa vráťte späť na začiatok tohto článku a poriadne si ho prečítajte. Driftovanie je druh ľudovej zábavy, resp. amatérskeho športu, ktorý je prístupný všetkým. Iste, diftovať môžete aj s Ferrari 355 F1 alebo s Dodge Viper, ale načo, keď máte za pár korún pod nosom káru v dobrom stave so zadným pohonom. Na tieto účely vďačne poslúži Alfa Romeo 75, BMW 325i (E30), Mercedes 190 2.3, Nissan 200 SX, alebo starý Opel Manta s úzkymi zadnými pneumatikami a upravenou geometriou náprav. Len pre orientáciu – driftový králi často nostalgicky osedlávajú starú Toyotu Corolla AE 86 (Hachi-Roku), dvojča európskej corolly z 80. rokov, ktorá bola poslednou vyrábanou corollou so zadným pohonom. Pomyselné druhé miesto v rebríčku obľúbenosti si drží Nissan 200 SX všetkých generácií. V Európe patria medzi najobľúbenejšie káry na bokovanie BMW E30 s akoukoľvek postačujúcou motorizáciou. Nebuďte však zaskočení, ak sa vám v Japonsku na ulici, alebo kdesi v časopise podarí zahliadnuť viac než päťmetrovú limuzínu s natočeným plným rajdom a fajčiacimi pneumatikami. Takéto káry totiž často pri drifte rasujú východní exhibicionisti. Veď aj na Drifting Day ste mali možnosť vidieť dva päťkové bavoráky s automatickou prevodovkou.
Aj vás zaujalo driftovanie aspoň tak ako nás? Veríme, že áno, preto sa v najbližších číslach dočítate niečo viac o driftovaní. Ukážeme vám, aké je najvhodnejšie driftérske náradie a hlavne – ako na to. Tomáš KOVÁČ, Gustáv MIŠKEJE, foto: archív
Fotogaléria (obrázkov: 17)
Techniky driftu 2. časť
Správne náradie Ak vás v predchádzajúcom vydaní AT magazínu chytili za srdce obrázky šialene rýchlo sa šmýkajúcich áut, určite vás bude zaujímať, čo potrebujete na to, aby ste sa mohli venovať podobnej zábavke. Ponúkame pár užitočných rád predtým, než vás vtiahneme do tajomnej mágie jednotlivých techník driftu.
Asi najdôležitejším prvkom je auto. Voľba pracovného nástroja závisí od vás. Hoci sa zákruty dajú vymetať aj s Hondou Civic či Citroënom Saxo, pokiaľ sa bavíme o skutočnom drifte, jednoznačne musíme výber obmedziť na káry so zadným pohonom. Archeológovia by si mohli zgustnúť napríklad na Forde Capri alebo hranatom Taunuse, ktoré sa dajú kúpiť skutočne za babku, ich silnejšie verzie majú v kotle dosť pary a pomerne poddajný zadok. Ak by ste vyhrabali niekde staručký Ford Escort (kostrička zo sedemdesiatych rokov), tiež by vás mohol odviezť do epicentra driftérskeho umenia. Z novších fordov musíme spomenúť Sierru, ktorá sa vyrábala v niekoľkých silných verziách (2,0i DOHC, 2,8i). V partii nemôže chýbať ani legendárna Sierra Cosworth, v prvých rokoch vyrábaná so zadným pohonom. Samozrejme, nemožno prehliadnuť ani klasiku ako Opel Manta so štvorvalcovým dvojlitrom alebo implantovanými šesťvalcovými trojlitrami.
V osemdesiatych rokoch v USA produkovali káry menom Chevrolet Camaro alebo Pontiac Firebird. Opäť sú to zbrane, ktoré vás pri nákupe nezruinujú. Vrelo odporúčame päťlitrovú verziu alebo dokonca small-block 5,7 l, ktoré síce disponujú relatívne malým výkonom, ale dostatkom krútiaceho momentu. Pozor však, lebo sú to neskutoční žrúti. Oteckovia rodín pravdepodobne radšej siahnu po šesťvalcových verziách. Podľa nás sú to príliš dýchavičné agregáty, ale keď poprší, padne rosa, alebo sú čerstvo pokropené ulice, hravo môžete jazdiť bokom aj s nimi.
Za dobrú voľbu sa dá považovať Alfa Romeo 75. V porovnaní s deväťde¬siatkou je ľahšia a dá sa jednoduchšie zohnať. Má zadnú nápravu De Dion a ako jedna z mála alfičiek pohon zadných kolies. Ako vhodnú motorizáciu by som vám odporučil temperamentný šesťvalcový trojliter, 1,8 turbo alebo dvojlitrový Twin Spark. Každý z týchto motorov je napumpovaný dostatočne na to, aby pri prvom nácviku poslal váš zadok do najbližších kríkov.
Kto si zamiloval nemecké poníky, poteší ho staré BMW E28 – 528i alebo 535i, resp. M535i. Dostupné a veľmi vhodné sú však i novšie päťky radu E34 – 535i, 540i a, samozrejme, M5. Veľmi dobrou voľbou je aj E30 325i so 170 k. Komu by sa zdala trojka málo výkonná, môže pod kapotu strčiť takmer hocaký motor z produkcie BMW. Implantácie orgánov do E30 sú veľmi rozšírené a do jej motorového priestoru sa dá vmestiť takmer čokoľvek, od veľkých šesťvalcov 3,5 cez moderné 24-ventilové motory až po M-kové agregáty. Predpokladáme, že s ohľadom na vysoké ceny a skutočnú zberateľskú hodnotu M3 E30 si s ňou dovolí skutočne naplno driftovať málokto. To však neplatí o E36 – tu sa kusy s logom M3 predávajú už za prijateľné ceny a verte mi, že ide o skvelé driftérske náradie už v sériovej verzii. Ak si však trúfate a máte dostatočné technické zázemie, z produktov BMW dokážete za pomoci internetu poskladať naozaj špičkovú driftmašinu.
Pri premýšľaní by sme určite neprehliadli ani ponuku Mercedesu. V jeho repertoári sa nachádzali celkom zaujímavé verzie malej 190 (W201). Mám na mysli štvorvalce ladené firmou Cosworth s objemom 2,3 l alebo 2,5l a 16 ventilmi. Ak by dal boh, vaša peňaženka, a ešte k tomu by ste mali šťastie, tak vrelo odporúčam verziu 190 2,5 16V Evolution. Nepoznám mercedes, ktorému sedí drift lepšie. Túto verziu upravovala v troch stupňoch firma AMG. Toto auto vážne stojí za to, ale jeho cena je veľmi vysoká. Bola to konkurencia pre M3 a bez obáv by som ju uprednostnil napríklad pred sériovým 325i. Na driftovacie účely by bol vhodný aj 190 2,6, ktorému pod kapotou šušťal šesťvalec známy z typu W124 a W126. Z hľadiska zamerania nesmieme prehliadnuť fakt, že 190-ka mala mimoriadne vyspelý podvozok a na svoju dobu veľmi pokrokovú zadnú nápravu, čo je pri laborovaní s driftovou geometriou mimoriadne dôležité.
Za slušný zdroj zábavy sú najmä na severe Európy považované staršie volvá. Typy 240, 242 či 740 s prepĺňanými štvorvalcami ladia Škandinávci na šialené výkony (bežne cez 300 k) a jazda dverami napred s rodinnou krabicou môže byť v takomto prípade o to zábavnejšia.
Hromadu srandy sľubuje i Porsche 944 Turbo či novšie 968. Obe tieto atypické poršáky mali motor vpredu, prevodovku s diferenciálom vzadu a oba sú schopné bez prosenia driftovať. Tu by som videl problém najmä v cenách originálnych náhradných dielov – autá samotné dnes stoja toľko čo fabia.
Z novších európskych kár stoja za reč BMW 330i a M3 (E46), 540i a M5 (E39). Pre odvážnejších sú k dispozícii i krížniky 740i, 750i (E38). Z produkcie mercedesu je k dispozícii typ C, model 280, alebo všetky céčka od AMG. Zaujímavou voľbou je aj limuzína Opel Omega, ktorá sa so šesťvalcom 2,5, alebo 3,0 dá vďačne odlepiť aj bez banánovej šupky. Ak peniaze nehrajú rolu, môžete skočiť rovno trebárs do Mercedesu CLK 55 AMG alebo E55 AMG a určite nič nepokazíte. Rovnako vhodné náradie sú aj takmer všetky verzie Porsche 911 (993 a 996).
Bola by hanba, keby sme v súvislosti s driftom obišili ázijské zdroje. Problém však spočíva v tom, ako a kde sa k nim dostať, keďže Japonci neboli k Európanom príliš štedrí, čo sa týka importu zaujímavých verzií. Výbornou voľbou je staručká hranatá Toyota Corolla (AE 86, alebo ak chcete, Hachi-Roku). Tá sa však do Európy dovážala len do roku 1987. So zadným pohonom dokonca len v dvoch verziách, kupé a kombi. Na kombi však zabudnite. Malo príliš slabý motor. Veľmi zaujímavé je coupé GT, ktoré nevážilo ani tonu a s ktorým legendárny štvorvalec 4A-GE 1,6 so 116 alebo 124 k dokázal veľmi pekne pocvičiť. Stovku spravilo za 9 s. Pri hľadaní použiteľnej AE86 však budete potrebovať dlhú dovolenku, dobré kontakty a pevné nervy. Možno by vám pri hľadaní nejakého zachovalého kusa ochotne helfol Interpol. Jej dôstojným nástupcom je podľa odborníkov sedan Lexus IS 300, aj keď je to radikálne iný segment. Osobné skúsenosti máme len s podstatne umiernenejším IS 200. Hoci dvojlitrový šesťvalec ťahá skôr od stredných otáčok vyššie, šesťstupňová mechanická prevodovka umožňuje zvoliť vždy taký stupeň, aby malo auto na asfalte dosť pary. Pravda je, že tento japonský bavorák má neskutočne dobre sprevodované riadenie a citlivo vyladený podvozok, takže v jemnosti šmýkania môže veselo konkurovať BMW – za predpokladu, že sa nachádza na dostatočne klzkom povrchu.
Medzi horúce tipy z Japonska iste patrí Nissan 200SX všetkých generácií, Nissan 300 ZX a rozhodne i nová ikona – Nissan 350Z. Ak máte dosť nadšenia a dostatok financií, špecializované firmy vám z Japonska ochotne dovezú i Skyline. Síce slabé, ale veľmi zábavné sú všetky generácie Mazdy mx5 – tu sa otvára priestor pre motorových ladičov. Mazda produkovala typ RX7 ako stvorený pre drift. Jej slušným nástupcom je nová RX8. Wankelov motor síce sám o sebe neoplýva zaujímavým krútiacim momentom, podvozok je však veľmi vyspelý a kompresorové kity pre tieto motory sú celkom dostupné. Márne nie sú ani posledné dve generácie Toyota Supra, či už s turbom, alebo bez. Určite musíme spomenúť aj Hondu S2000, buď s európskym motorom 2,0, alebo americkú verziu s motorom 2,2. Auto má ideálne rozloženú hmotnosť a dokáže na asfalte skutočné divy.
Pri všetkých spomenutých autách treba brať ohľad na dôležitý fakt, ktorý silno ovplyvňuje schopnosť auta driftovať – teda udržať sa v plynulom kontrolovanom šmyku. Je ním samosvorný diferenciál, ktorý je základným stavebným kameňom driftovacieho auta. Bez neho sa auto bude i pri najväčšej snahe a zručnosti jazdca iba bezmocne zmietať v hodinách či potupne gumovať jediným kolesom. Preto berte pri výbere auta ohľad na to, či má samosvor, resp. či sa tento do takéhoto alebo podobného typu aspoň za príplatok montoval. Ušetríte si tým nemálo starostí a investícií do neskoršej zákazkovej výroby.
Aj keď je jasné, že v Japonsku má skoro každé druhé auto pohon zadných kolies a v Európe čosi podobné ledva nájdete, sami vidíte, že tunajší autopark vám ponúka veľmi široké možnosti. Voľba driftovacieho artikla závisí absolútne od vás. Nie je podmienkou, že to musí byť to najdrahšie, čo si môžete pri výške vašich príjmov dovoliť. Nezriedka sa stáva, že čím staršiu káru máte, tým menej ju musíte na šmýkačku ladiť, a o to menej to aj človeka bolí, ak s ňou dá niekde ranu. Tomáš KOVÁČ, Gustáv MIŠKEJE, foto: archív
Fotogaléria