OdporúčameZaložiť web alebo e-shop

TUNINGandDRIFT

RC modely a modely

RC modely a modely

Základy RC

 

Začíname s HPI Savage

 Savage je špičkový off-road model s NITRO motorom od firmy HPI-Racing. Vyrába sa s motormi o objemoch 3,5 ccm, 4,1 ccm, 4,6 ccm a 5,9 ccm. Model je vybavený náhonom všetkých štyroch kolies. Rozvod z dvoj rýchlostnej prevodovky končí v klasickom planétovom diferenciály na každej náprave. Brzda v modely je kotúčová a je umiestnená na kardane zadnej nápravy. Voliteľné sa dá objednať aj dvoj kotúčová brzda, ktorá je samozrejme účinnejšia. Podľa skúsenosti to nie je na rekreačné jazdenie vôbec nutné.

 

 

Klikni pre zväčšenie

 

  Pre ovládanie sa používa štandardne vysielačka TF-4, ktorá bohužiaľ využíva frekvenciu 27MHz. Samozrejme je s výmenným kryštálom. Vysielačka je troj kanálová (riadenie, plyn-brzda a radenie spiatočky).  Spiatočka sa nedodáva štandardne, ale treba si ju objednať ako zvláštne vybavenie. Treba ju radiť vždy v úplnom pokoji čo sa vždy samozrejme nepodarí.

 

     

Klikni pre zväčšenie

 

 

 

  Napájanie vysielača zabezpečuje 8 AA článkov  a v aute sú 4 AA články. Lepšie je však používať v aute nabíjateľný 5 článok. Na bezproblémovú výdrž batérie počas jazdy je dobre mať minimálne 2500 mAh baterku. Servá na riadenie sú vybavené servo-saverom. Je to tlmiaca pružina ktorá zachytáva otrasy predných kolies a tým šetrí servo. Pre riadenie karburátoru a brzdy je použite servo s dvoma ramenami.

 

       

Klikni pre zväčšenie

 

 

   Technické parametre :

 

 -  Motor : od 3,5 do 5,9 ccm

 -  Štartér: ťahový alebo roto-štart

 -  Spojka : odstredivá, 3 lamely

 -  Nádrž: bez povrchovej úpravy, umiestnená vzadu, objem 1,6 dcl

 -  Čerpanie paliva|: pretlakom z výfuku

 -  Motor : 29 000 otáčok

 -  Maximálne RPM : 38000 otáčok

 -  Odvod tepla : Rebrová hliníková hlava motoru

 -  Pruženie / tlmiče: olejové tlmiče , kovové pružiny, 2 ks na koleso

 

       

Klikni pre zväčšenie

 

 

  Spracovanie a konštrukcia je na dobrej úrovni. Použité materiály sú kvalitne a pokiaľ nedostane model úder v plnej rýchlosti do pevnej prekážky tak výdrži naozaj veľa. Ale sú tu samozrejme veci, ktoré treba pravidelne kontrolovať a predísť tým prípadným nežiadúcim problémom. Aj keď sa tu budeme venovať problematike modelu Savage , tieto riadky sa daju aplikovať aj na ostatné RC modely.

 

        

Klikni pre zväčšenie
 
 
 
   Vysielač TF-4
 
 

  Ako sme už spomínali vysielač TF-4 pracuje na frekvencii 27 MHz. Toto je frekvencia, ktorá sa pomaly opúšťa a prechádza sa na 40 MHz. Pracujú na tejto frekvencii komunikačné vysielačky a logicky nie je záujem o rušenie ani z jednej strany. Dosah vysielačky výrobca nikde neuvádza a píše že si to má každý užívateľ vyskúšať sám. Však záleží to od viacerých faktorov: terénu, okolitého rušenia a stavu batérií a iných.

 

  

 

  Zelená šípka : Sú to továrenské nastavenia. Nemeňte polohu týchto prepínačov. Trojica vľavo

 

                          nastavuje polaritu serv. Je možné že sa nimi  dá  docieliť obrátenie ich  činnosti.

 

                          Nedoporučuje  sa  skúšať. Prepínač  vľavo slúži na  nastavenie  pomeru jazdy a

                          brzdy. Tiež ho nemeňte. Nechajte ho prepnutý v vľavo.

  Žltá šípka : Tento prepínač slúži na radenie spiatočky. Pokiaľ ju váš model neobsahuje je vám

                      zbytočný.

  Červená šípka : Páčka akcelerácie a brzdy. Pritiahnutím otvárate karburátor. Odtlačením sa  

 

                             uvádza do činnosti brzda.

 

 

  Modrá šípka : Volant – riadenie. /plyn a brzda/.

 

  Trimre označené číslami :  

    

    1. Nastavuje rozsah riadenia kolies

   2. Slúži k nastaveniu jazdy vpred. Pokiaľ auto na rovine ťahá na jednu stranu, tak pomocou

        tohto trimru môžete vyrovnať smer jazdy.

   3. Slúži k nastaveniu voľnobehu.

 

 

Ak už máme doma Savage, čo potrebujeme ďalej?

 
 
 

Takže budeme potrebovať 8 AA dobíjacích akumulátorov na napájanie vysielača. Taktiež päť článok o kapacite 6V do auta. Pokiaľ máte savage s roto-startom budete potrebovať ešte ďalší akumulátor s kapacitou 7,2 V. A nemali by sme zabudnúť ani na žhavenie s kapacitou 1,2 V. Nevyhnutne potrebne je nejaké to palivo a základne náradie.

 

Klikni pre zväčšenie

 

Pre prvý štart si pripravte vhodný podstavec, ktorý umožní , aby všetky 4 kolesa boli nad zemou a mohli sa voľne otáčať. Ale samozrejme podvozok modelu musí pevne sedieť na podložke.

 

Klikni pre zväčšenie

 

Teraz baterky vložíme do vysielača aj do auta. Samozrejme nezabudnite ich mať poriadne nabité. Už môžeme vysunúť anténu na doraz a zapnúť vysielač. Až potom prijímač v aute. Tento postup si presne zapamätajte a pri vypínaní dodržujte postup presne naopak. Ďalej celkom dôležitá vec je nastavenie brzdy. Na začiatok si ju nastavte voľnejšie. Pokiaľ nemáte cit v ruke môže dôjsť k jej rýchlemu opotrebovaniu.

 

 

 

Môžeme prejsť k nastaveniu motora :

 

image

 

 

Na karburátore motora nájdete 3 šróby. Je to jasné už z obrázku. Na nastavenie sa používa dvojica označená “A” a “B”. Horný šrób nastavuje najvyššie otáčky, spodný voľnobeh a prechod za plynom. Oba jemne dotiahnite na doraz.

 

 

Horný (A) povoľte o 4,5 otáčky.

 

Spodný (B) povoľte o 3 otáčky.

 

Dbajte na presnosť a buďte si istý že ste presne dodržali tento postup. Potom upchajte výfuk na 7 sekúnd a pretáčajte motorom pomocou rotostartu, alebo pomocou ťahového štartéra. V palivovej hadičke by ste mali vidieť palivo. Nasaďte konektor pre žhavenie a teraz znovu naštartujete. Motor by mal naskočiť. Pokiaľ nie tak skontrolujte prívod paliva, pretlak v nádrži a žhaviacu sviečku. Ak je všetko aj ďalej v poriadku a motor nechce stále naskočiť, prednastavte znova šróby na karburátore. Pokiaľ ešte stále nič, skontrolujte sviečku čí je v poriadku. Sviečku samozrejme pokiaľ je možnosť, žhavte čo najkratšiu dobu.

 

Klikni pre zväčšenie

 

Ak ste sa dostali až sem , motor už zrejme spokojne vrčí. Dajte dole žhaviaci konektor a vytiahnite roto-starter. Uchopte vysielačku a spodným trimrom nastavte otáčky tak, aby sa netočili kolesa, ale zároveň nezhasol motor. Potom nechajte spotrebovať motor jednu nádrž paliva (lepšie dve). Behom zhruba hodiny, než motor spotrebuje prvú nádrž sa budú najskôr samovoľne meniť otáčky. Šróbom (B) ich vždy nastavte.

 

Klikni pre zväčšenie

 

 

(-A-) High speed needle šrób je od výrobcu nastavený na 4 a ½ otáčky od pozície úplne dotiahnutého. Po zábehu motora môže byt šrób nastavený od 2 a ½ - 3 otáčok od pozície dotiahnutého. Záleží to od vlhkosti, zdvihu, paliva, žhaviacej sviečky. Šrób nesmie byt nikdy nastavený pod 2 otáčky od dotiahnutého. Inak motoru hrozí prehriatie a vážne poškodenie. V plnej rýchlosti by ste mali vidieť dym vychádzajúci z výfuku.

 

Pokiaľ pri plnom plyne motor prská, je šrób nastavený na veľa paliva. Otoč šróbom proti smeru hodinových ručičiek o 1/8 otáčky, aby si pridal prívod paliva. V tomto pokračuj pokiaľ motor neprestane prskať.

 

Klikni pre zväčšenie

 

Pokiaľ sa naopak vám motor pri plnom výkone zdá príliš lenivý otočte šróbom v smere hodinových ručičiek o 1/8 a otáčajte dokiaľ sa to nezlepší. Stále dbajte na teplotu motora. Pokiaľ je nastavená príliš chudobná zmes , motor sa prehrieva, horšie sa štartuje, alebo sa samovoľné vypína.

 

 

(-B-) Low speed needle šrób je výrobcom nastavený na 3 otáčky od pozície úplne dotiahnutého. (nepretiahnite ho). Po zábehu auta môže byť nastavený šrób v rozsahu od 2 a ½ - 3 otáčky od pozície úplne dotiahnutého. Záleží to opäť od vlhkosti, zdvihu, palive čí žhaviacej sviečky. Šrób nesmie byť nikdy nastavený pod 2 a ½ otáčky. Hrozilo by prehriatie a poškodenie motora.

 

Klikni pre zväčšenie

 

 

Keď je motor vo voľnobežných otáčkach, pridajte plyn. Pokiaľ ide veľa dymu, alebo ma motor prestávky medzi rozbehom alebo skape, je treba otočiť šróbom v smere hodinových ručičiek o 1/8 otáčky. Takto nastavíme motor na úplný rozjazd. Pokiaľ je vidieť malo dymu a motor prská, alebo kape, nastavíme motor otáčaním šróbu o 1/8 v proti smere hodinových ručičiek. Ideálnym nastavením low speed needle je rýchly a hladký rozbeh a viditeľný dym.

 

 

(-C-) Idle Adjustment Screw. Týmto šróbom sa nastavuje voľnobeh tak, aby sa auto samé nerozbiehalo.. Šrób je výrobcom nastavený tak, aby sa ani pri plnom brzdení nezatváral viac než na cca 2mm. Toto nastavenie tiež zabraňuje, aby sa motor nezasekával behom brzdenia. Nastavte preto šrób, tak aby sa karburátor nikdy nezatváral menej než na 2mm, a to ani pri plnom brzdení.

 

image

 

 

 

 

Ako vidíte, nie je to úplne jednoduché a pokiaľ si neveríte na 100 %, obráťte sa na ruku skúseného modelára. Síce mu dáte nejaké peniaze ( v cene modelu zanedbateľné) ale môžete si byť istý, že vaše auto bude dobre pripravene.

 

 

Streda 22 Apríl 2009

 
 Prvá jazda

 

 

 

   Takže sme už nechali motor spotrebovať minimálne jednu (lepšie 2) nádrže paliva. Znovu doplnili a uviedli stroj k životu. Ideálne na prvú jazdu je opustené parkovisko, kde nebudete rušiť ľudí niekoľko hodinovým vrčaním motorovej píly. A hlavne treba nájsť také parkovisko, ktoré je dosť veľké na vaše prvé jazdecké pokusy.

 

   

Klikni pre zväčšenie
 

 

  Pokúste sa teda najprv s modelom niekoľko krát obísť kruh. Na začiatok do poručujeme byť veľmi opatrný s plynovou páčkou. Nie je nutné motor hneď vytáčať do extrémnych otáčok. Najprv je dôležité zvyknúť si na ovládanie. Postupne sa treba učiť zrýchľovať a skúšať rozjazd, akceleráciu ale rovnako aj stabilitu pri zatáčaní. Podľa potreby dolaďte karburátor tak ako sme písali v predošlej časti.

 

  Ešte pár rád na koniec. Rozhodne sa vyhnite s modelom frekventovaným miestam. Ako auta rovnako aj chodci sú pre prvé pokusy dosť nebezpečné. A aj vy sami si dávajte pozor na prichádzajúci model. Sú známe prípady kedy sa chcel vodič predviesť pred okoloidúcou slečnou a skončil s jednou nohou prerazenou a druhou prasknutou. A to mal iba elektrický model.

 

   

Klikni pre zväčšenie
 

 

  Však ani savage nie je rozhodne nezničiteľný. Dávajte predovšetkým pozor na priame nárazy do pevných prekážok. Pekne škody vedia narobiť hlavne obrubníky. Skrátka buďte pri jazde opatrní.

 

 

Štvrtok 23 Apríl 2009

Skutočná jazda
 
 

  Zatiaľ čo v predchádzajúcich častiach sme opisovali hlavne technické údaje a boli z veľkej časti prevzaté z návodu, teraz sa budeme venovať  praktickým radám.

 

Klikni pre zväčšenie

 

 

  Začneme tým, čo sa v manuály určite nedočítate, a to je vyrovnávanie skokov.  Je to dosť náročný kúsok, ale dá sa tým predísť aj naozaj hrozivým situáciám. Pokiaľ si to dopredu nacvičíte dá sa pomocou toho dosiahnuť aj efektných kúskov ako je looping. Ako naznačuje obrázok,  model vyletí na nerovnosti a začne padať predkom dole.  Vtedy agresívne, ale krátko pridajte. Roztočené kolesa spôsobia zrovnanie modelu.

 

Klikni pre zväčšenie
 

 

  Ak sa začne naopak predok dvíhať pri skoku veľmi smerom hore, kolesa zabrzdite. Ale nezabudnite brzdu pred dopadom uvoľniť. Bezpečné zvládnutie triku vyžaduje  dlhodobý tréning veľa skúsenosti. Prvé pokusy samozrejme skúšajte na nižšej prekážke a na mäkkom povrchu. Teda samozrejme na tráve a určíte nie hneď na betóne . 

 

Klikni pre zväčšenie
 

 

  Behom jazdy si ešte treba uvedomiť hneď niekoľko základných veci. Napríklad že model vám zájde na miesto kde bude problém sa pre váš dostať. Stúpavosť  švorkolky je naozaj veľká. Taktiež nesmieme zabudnúť že aj brzdný účinok ma model väčší ako nejaká hračka z hypermarketu. Však sme predsa vonku z modelom, ktorého hmotnosť je väčšia ako 5 kg. 

 

 

  Taktiež sa vám môže stať, že vo väčšej vzdialenosti stratíte prehľad nad terénom. Tým mám namysli či je model ďalej alebo bližšie ako napríklad stĺp verejného osvetlenia, alebo na úrovni inej prekážky okolo ktorej sa chystáte prejsť. V tomto prípade problém rieši vyvýšené miesto.

 

Klikni pre zväčšenie
 

 

 

  A ak budete jazdiť s modelom po celom okolí, sa vám môže stať že sa vám model ocitne na streche. Pokiaľ ste na mieste dvaja, je lepšie utekať bez vysielačky. Jej anténa trochu obmedzuje. A treba rátať s tým že pokiaľ je auto na streche dlhšie ako 10 sekúnd, motor môže zhasnúť. Je to výsledkom prechlastania, pretože v tejto polohe tečie palivo do motora neobmedzene. Taktiež sa hromadí olej v hornej časti nad valcom. Štandardne je z nádrže vytláčané palivo do motora tlakom z výfuku. Ten logicky odpovedá počtu otáčok.

 

Klikni pre zväčšenie
 

 

 

  Týmto končím základy spaľovacích rc modelov. Pokiaľ máte ešte nejaké nejasnosti, alebo námety na články, napíšte nám to na rcauto[zavináč]webtip.sk . Prípadne môžete využiť naše fórum. Želám vám už len veľa najazdených kilometrov bez kolízie.

 

 

 

 ENCYKLOPÉDIA

A

Afterrun oil

Chráni motor pred nepriaznivými účinkami Nitra v palive, ktoré spôsobuje koróziu a môže nenávratne poškodiť spaľovací motor. Preto je nutné používať olej po každej jazde a zabránite týmto nepriaznivým vplyvom a zlepšíte štartovanie motoru.

Akumulátor

Akumulátor je zdroj elektriny, ktorý je možné opakovane vybíjať a nabíjať. V RC slúži ako energia pre prijímač a serva. V modeloch poháňaných elektromotorom je obyčajne pripojený na regulátor, ktorý sa stará o delenie energie pre motor a tak o napájanie prijímača a serv pomocou tzv. BEC obvodu. Pokiaľ nemá regulátor BEC obvod, je nutné mať dva samostatné akumulátory.

Anténa

Anténa je nevyhnutná súčasť každého modelu. Zachytáva signál a vďaka tomu je model ovládateľný. Pri poškodení či roztrhnutí antény a jej následnej oprave treba dodržať 2 pravidlá. Napájaný vodič musí mať presnú dĺžku plus mínus 2mm ako pôvodný kus a taktiež rovnaký prierez vodiča. Inak sa stane že vám model ujde !!!

ATL

Asymetrický trimer plynu.

ATV

Nastavenie dráhy serva. Servo sa normálne pohybuje úmerne vzdialenosti riadiaceho impulzu. Niektoré vysielače umožňujú zmenu tejto závislosti. Tak tiež to umožňujú digitálne servá.

 

B

C

D

E

F

Failsafe

Pomáha udržať bezpečnosť pri jazdení RC autami so spaľovacím motorom.

Pri veľa prípadoch sa stáva, že v aute po dlhšom jazdení poklesne napätie v batériach alebo vznikne rušenie signálu alebo strata signálu pri veľkej vzdialenosti od vysielača. V týchto prípadoch je fail safe šikovnou a najmä účinnou vecičkou.

Fail safe sa zapojí medzi príjmač a servo (plyn/brzda) a nastaví sa na brzdu. Potom model pri strate signálu zastane. Viac tu.

G

H

HF modul

Modul do vysielača, ktorý zaisťuje vlastné rádiové vysielanie. Výmenou modulu sa dajú meniť pásma, v ktorých vysielač pracuje.

I

IPD /Inteligent Pulze Decoding/

Inteligentné dekódovanie pulzov. Procesor prijímača sa snaží hodnotiť prijímaný signál a poškodenú informáciu odmietne.

J

K

Kanál

Rádio môže prenášať 2 povely (zatáčanie kolies, plyn-brzda), alebo 3 povely (zatáčanie kolies, plyn-brzda, radenie prevodovky /spiatočka, neutrál a rýchlosť vpred/). Tomu sa hovorí, že je rádio dvojkanálové, trojkanálové, prípadne viackanálové.

Kardán

Kardán je kĺbová spojka na prenos pohybu medzi dvomi hriadeľmi.

Karoséria

Karosérie na modely sa vyrábajú z lexanu. Lexan patrí medzi termoplasty. Predurčujú ho k tomu jeho vlastnosti. Veľmi ľahko sa spracováva lisovaním za pomoci tepla. Má dobrú tepelnú vodivosť, odolnosť proti nárazu a dobré optické vlastnosti.

Kryštály

Kryštály sa používajú na zmenu frekvencie vo vysielači a prijímači. Menenie kryštálov je nutné v prípade, že jazdia spolu alebo v dosahu vysielačiek dvaja modelári s rovnakými frekvenciami, čo by znamenalo, že by si navzájom ovládali alebo rušili svoje modeli.

L

Ladený výfuk

Výrobcovia sériových výfukov sú viazaný výrobnými nákladmi, normami a nárokmi na trvanlivosť motoru. Výrobcovia dokážu vďaka skúsenostiam zo závodov vhodne usmerniť výfukové plyny, čo u dvojtaktu môže znamenať i dosť razantné zvýšenie výkonu. Pomocou správneho výfuku môžme dosiahnuť špičkový výkon pri vyšších otáčkach.

Ložiská

V modeloch treba používať kvalitné ložiská, pretože zabezpečujú prenos sily napr. z motora na podvozok. Kvalitnými ložiskami ovplyvňujeme trenie a tým šetríme energiu a zabezpečujú aj hladší chod a opotrebenie modelu.

M

MG /Metal Gear/

Kovové prevody v servách.

N

Nitromethan

Nitromethan je organická zlúčenina. Táto kvapalina je používaná ako špeciálne motorové palivo. V porovnaní s benzínom pri dokonalom spálení rovnakého objemu zmesi nitrometánu možno získať až 2,3 krát viac energie. Ma výrazný vplyv na chladenie motoru. Pre modelárske motory sa používa s obsahom 0-65% nitromethanu a 10-15% oleja. Nitromethan bol tiež používaný ako raketové palivo.

O

Objem motoru

Objem motoru je vypočítaný z priemeru valca a jeho zdvihu. V modelárskych motoroch sa udáva v kubických (krychlových) centimetroch. Jednotka ccm alebo cm3. Vo veľkých motoroch sa objem udáva v litroch.

Ojnica

Ojnica spája valec motora s hriadeľom. Slúži na prenos síl medzi tlakom plynov nad piestom a kľukovým hriadeľom, sily vyplývajúce zo zotrvačných vlastností piestovej skupiny, ktoré rastú s narastajúcimi otáčkami a zotrvačné sily od vlastnej hmotnosti.

Ovládanie kanálov

Ovládanie kanálov môže byť proporcionálne alebo neproporcionálne. Typickým príkladom proporcionálneho kanálu je zatáčanie kolies či plyn a brzda. Radenie prevodovky je typický príklad neproporcionálneho ovládania kanálu. Rádio môže vysielať v rôznych kmitočtoch - frekvenciách. Kmitočty sú očíslované a tomu sa hovorí kanál.

P

Prijímač

Prijímač prijíma signál vysielaný vysielačom a dekóduje ho na signál pre jednotlivé serva. Prijímač je obvykle napájaný štyrmi NiCd/NiMh článkami.

Q

R

Regulátor

Regulátor slúži k ovládaniu výkonu pripojeného elektromotoru, tj. používa sa iba pri autách, lodiach a lietadlách poháňaných elektromotorom. Rozdeľujú sa podľa typu pripojeného elektromotoru na jednosmerné a striedavé.

S

Servo

Servo je elektromagnetické zariadenie riadené šírkou vstupných impulzov. Vnútri je elektromotor otáčajúci potenciometrom, ktorý mení šírku impulzov vnútorného generátoru. Na hriadeli motoru je cez prevody pripojená páka, ktorá obvykle pomocou tiahla ovláda jednotlivé kormidlá.

Sviečka

Sviečky existujú v dvoch typoch a to Standard alebo Turbo sviečky. Menšie motory (2.1 cc) väčšinou potrebujú teplejšie sviečky, väčšie motory (3.5cc a viac) používajú chladnejšie sviečky. Motor, ktorý beží na palivo s vyšším percentom "nitro" potrebuje chladnejšiu sviečku a naopak keď použijete palivo s nižším percentom "nitro" je lepšia teplejšia sviečka.
Napr. na malý motor (2.1cc) s vyšším percentom nitro by bolo dobré použiť strednú sviečku: malý motor=teplá sviečka, vyššie % nitro=studená sviečka. Na kategóriu buggy s 3,5 cc motorom pri používaní 25% nitro paliva je najvhodnejšia sviečka č.6.

Sviečka má vo vnútri žhaviace vlákno " drot s danym odporom z materialu odolneho vysokej teplote" . Žhavitko , v ktorom je obvykle 1 článok NiCd alebo NiMH akumulátor o napätí 1,2 V pretože toto napätie je ideálne pre vlákno sviečky, nažhaví nasunutím na sviečku " nasunutie koncovky na sviečku vlastne funguje ako konektor takže vláknom sviečky potom preteká prúd" žhaviace vlákno sviečky, ktoré potom umožní pri štartovaní motora zapálenie paliva zmiešaného so vzduchom - ďalej zmesi - ktorá sa zapálením prudko rozpína a ďalej už je to princíp činnosti spaľovacieho motora.
Počas chodu motora už nie je potrebné vlákno ďalej žhaviť, pretože teplota prostredia na vrchu valca kde sa vlákno vo sviečke nachádza je tak vysoká, že vlákno už zostane nažhavené a nepotrebuje v tomto prostredí dodávku ďalšej energie, ako je tomu pri štartovaní. Preto sa musí použiť žhavenie iba pri štartovaní motora, netreba ho počas chodu.

Životnosť sviečky závisí od počtu najazdených minút, obsahu nitra v palive, typu sviečky a teploty motora ako aj kompresie a kondície samotného motora a jeho nastavenia.
Prakticky pri závodnom jazdení nedosahuje sviečka životnosť viac ako hodinu jazdy. Samozrejme, sviečka stále funguje ale jej vlákno už je matné a vypadané a hrozí jeho odpadnutie od tela sviečky. To sa može stat dvomi sposobmi: alebo sa odtrhne, sviečka prestane žhavit a vlákno ostane na telese sviečky. To je ten dobrý prípad. Horšie je keď opotrebené vlákno sa odtrhne a spadne do spaľovacieho priestoru motora kde môže vážnym spôsobom poškodiť motor, dokonca ho úplne zničiť. Sviečka sa preto vyhadzuje nie keď prestane fungovať, ale ešte predtým, aby nedošlo k spomínaným problémom.
Stav sviečky spolahlivo ukáže pohlad na jej vlákno, najlepšie silnejšou lupou. Pokiaľ je vlákno hladké a lesklé, je sviečka vo výbornom stave. Potom začne vlákno matnieť a vyzerá ako vypadané, ako keby na ňom chýbali časti materiálu. Vtedy je dobre sviečku vymeniť.

T

TG, Titan Gear

Serva s titanovými prevodmi.

Truggy

Truggy je model s nízko položeným ťažiskom kvôli stabilite pri skokoch. Základ technickej stránky je v jednej rýchlosti so stredovým diferenciálom a plochom, širokom podvozku. Truggy majú oproti ostatným modelom ľahšiu a širšiu možnosť nastavenia tlmičov.

U

Unášač

HEX taktiež nazývaný podľa tvaru šesťhran. Slúži na uchytenie kolies k ramenám modelu.

Vysielač

Vysielač je zariadenie vybavené ovládacími prvkami. Dôležitým parametrom je pásmo na ktorom vysiela. U nás sú pre modelárske využitie povolene iba 27 a 40 MHz. Každé pásmo je rozčlenené na niekoľko kanálov. Voľba kanálu na vysielači sa prevádza väčšinou výmenou kryštálu. U vysielača vybaveného na PPL syntéze je možné zmenu vykonať programovo. Prijímač aj vysielač musia byť osadené rovnakým kanálom. Vysielače sa vyrábajú v trojitom prevedení podľa druhu modulácie. AM /amplitúdová/, FM /frekvenčná/ a PCM /pulzná kódová/. Vysielač musí pracovať na rovnakom kódovaní ako prijímač.

Vzduchový filter

Spaľovací motor potrebuje ku svojej činnosti vzduch, ktorý nasáva cez vzduchový filter. Prostredie v ktorom sa RC modely pohybujú býva dosť značne znečistené prachom a blatom. Filter zabezpečuje, aby nečistoty nepoškodili motor. Vzduchový filter treba mazať olejom, aby neprepustil prachové čiastočky do motora a tým nedošlo k jeho poškodeniu.

 

image image image image image image image image image image image image image image image image image image image image image image image image imageimage image image image image image image image image image image image image image image image image image image image image image image image image

image image image image image image image image image image image image image image image image image image image image

image image image image image image image image image image image image image image image image image image